Η Ορθόδοξος Καθολική του Χριστού Εκκλησία, από την Αποστολικήν Εποχήν εφήρμοσε και ακολουθεί το Συνοδικόν σύστημα διοικήσεως. Τούτο δια την Καθολική Ορθοδοξία έχει δογματικόν χαρακτήρα. Επομένως και σήμερα η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας, πρέπει να έχη αδιάκοπον την εσωτερικήν και εξωτερικήν συνέχειαν προς την απ' αρχής, κατά τον Αγ. Νεκτάριο, μίαν διαρκήν Αγίαν Σύνοδον. Κατά τον Άγιον, αι πολλαί Άγιαι Σύνοδοι θεωρούνται ως Μία Σύνοδος της Μιας εκκλησίας του Ενός Αγίου Πνεύματος.
Εις την εποχήν μας, όπως γράφει ο Σεβ/τος Μητροπολίτης κ. Κήρυκος, δια να μη παραχαραχθή το συνοδικόν σύστημα, πέραν όλων των άλλων, πρέπει να λαμβάνωνται υπ' όψιν και να πληρούνται και οι κάτωθι όροι:
α) Πρέπει όλοι οι συμμετέχοντες Επίσκοποι εις την Σύνοδον να υγιαίνουν εν τη Πίστει: <<Ου γαρ οιόν τε συνόδω συναριθμηθήναι τους περί την πίστιν ασεβούντας>>. (Μ. Αθανασίου, ΒΕΠΕΣ, 31, 260).
β) Εις μίαν Ορθόδοξον Σύνοδον οποιαδήποτε άποψις, διαφωνία ή και διάφορος γνώμη - πρότασις Επισκόπου, επί Κανονικούή Δογματικού θέματος, ένστασις κλπ., δεν νοείται να περιφρονήται και να παραγκωνίζεται και ούτω να αποσιωπάται το θέμα, και να φιμώνεται το Συνοδικόν μέλος με συμπεριφοράν εξουσιαστικήν και αλαζονικήν... κλπ. Δηλαδή εις μίαν Ορθόδοξον Σύνοδον πρώτον ιεραρχούνται τα θέματα και κατόπιν αντιμετωπίζονται και τακτοποιούνται ταύτα ελεύθερα και πέραν σκοπιμοτήτων ή παρεμβολών τρίτων. Οι μετέχοντες δέον να έχουν ειλικρινή διάθεσιν να συζητήσουν και να αποφασίσουν όχι κατά το ίδιον θέλημα, ή και αλλοτρίων, αλλά κατά το θέλημα του Θεού.
γ) Εν Συνόδω είναι ελεύθερος ο ορθόδοξος λόγος εις όλα τα μέλη, δεν περιφρονείται κανείς, ούτε προφάσει ελλείψεως χρόνου ή άλλης τινός αιτίας, αλλά συζητώνται και εξετάζονται ελεύθερα τα θέματα και αναζητείται το δίκαιον, το αληθές και <<πολλής συζητήσεως γενομένης>>, καταλήγει η Σύνοδος εις το <<έδοξε τω αγίω Πνεύματι και ημίν>> (Πραξ. ΙΕ, 7 και 28)
δ) Επιβάλλεται αι αποφάσεις να μην είναι προαποφασισμέναι, διότι το προαποφασίζειν εξωσυνοδικώς και δη παρά εξωσυνοδικών, και εν τισιν και εξωεκκλησιαστικών προσώπων, αποτελεί ουσιαστικήν κατάλυσιν της Συνόδου και εν τέλειαποτελεί την εσχάτην βλασφημίαν κατά του Αγίου Πνεύματος.
ε) Αι Συνοδικαί αποφάσεις και σήμερον δέον να διέπωνται, και να έπωνται και να συμφωνούνπρος ας αποφάσεις και τα θέσμια όλων των Αγίων Οικουμενικών και λοιπών Ορθοδόξων Συνόδων, δια των οποίων ενήργησεν η μία Χάρις του ενός Αγίου Πνεύματος.
στ) Δια να κριθή τελικά μία Σύνοδος, ως όντως Ορθόδοξος, είναι αναγκαίον αι αποφάσεις της να γίνουν και υπό της καθ' όλου Εκκλησίας. Δηλαδή υπό πάντων των Ορθοδόξων Ιεραρχών, των λοιπών Κληρικών, των Μοναχών και των λαϊκών. Ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής λέγει: <<Τας γενομένας Συνόδους η ευσεβής πίστις κυροί, και πάλιν, η των δογμάτων ορθότης κρίνει τας Συνόδους>>.
( Από το υπ' αριθμ. Πρ. 209/19.6.2001 έγγραφον του Σεβ/του Κηρύκου
προς την Ιεράν Σύνοδον)
Σχόλιον Διαχειριστού:
ΠΟΤΕ ΑΠΟ ΤΟ 2003 ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΕΝΗΡΓΗΣΕ ΚΑΤ' ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΛΟΓΙΚΟ ΤΡΟΠΟ Η ΣΥΝΟΔΟΣ;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου