ΤΗ ΠΑΡΟΥΣΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΤΗΝ ΑΦΙΕΡΩΝΟΥΜΕ ΜΕ ΠΟΛΥ ΑΓΑΠΗ ΣΤΟΝ ΑΓΑΠΗΤΟ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΑΔΕΛΦΟ κ. ΧΑΡΙΛΑΟ ΣΤΟΥΡΑΪΤΗ ΚΑΙ ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΛΟΙΠΟΥΣ ΟΜΟΦΡΟΝΑΣ ΤΟΥ
Ο ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΠΟΛΟΓΕΙΤΑΙ
<<Πολλήν ανησυχίαν μας προκαλεί η δυσκολία του παρόντος καιρού, κατά τον οποίον όλαι αι εκκλησίαι εσαλεύθησαν και όλαι αι ψυχαί κοσκινίζονται>>.
<<Μερικοί ήνοιξαν στόματα αλύπητα κατά των ομοδούλων>>.
<<Οι μεν κατηγορούμενοι καταδικάζονται άκριτα, οι δε κατηγορούντες εισακούονται ανεξέταστα>>.
<<Δια τούτο και εγώ ακούοντας ότι πολλαί επιστολαί περιφέρονται εναντίον μου, στιγματίζουσαι ημάς και στηλιτεύουσαι και κατηγορούσαι δια πράγματα, περί των οποίων έχομεν ετοίμην την απολογίαν εις το δικαστήριον της αληθείας, απεφάσισα να σιωπήσω, όπως και έπραξα.
Πράγματι, είναι τούτο το τρίτον έτος, κατά το οποίον, κτυπώμενος από τας διαβολάς υποφέρω μαστιγώματα της κατηγορίας, αρκούμενος εις το να έχω ως μάρτυρα της συκοφαντίας τον Κύριον, ο οποίος είναι γνώστης των κρυπτών. Επειδή όμως, βλέπω ότι ήδη πολλοί εξέλαβαν την σιωπήν μας ως επιβεβαίωσιν των διαβολών και δεν ενόμισαν ότι σιωπώμεν από μακριθυμίαν, αλλά δια το ότι δεν δυνάμεθα να ανοίξωμεν το στόμα προς την αλήθειαν, δια τούτο επεχείρησα να σας γράψω, παρακαλών την εν Χριστώ αγάπην σας να μη παραδέχεσθε καθ' οιονδήποτε τρόπον τας διαβολάς που προέρχονται από ένα μέρος ως αληθείς, διότι, όπως έχει γραφή, ο νόμος δεν κρίνει κανένα εάν πρώτα δεν ακούση και μάθη τι κάμνει>>.
<<Οι κατήγοροί μας δια κακοδοξίαν εφάνησαν τώρα ότι προσχωρούν ανοικτά εις την μερίδα των αιρετικών. Αυτοί που μας κατακρίνουν δια ξένα συγγράμματα φαίνονται ότι αντιτίθενται εις τας ιδικάς των ομολογίας που κατέθεσαν εις ημάς εγγράφως>>.
<<Εάν μεν κοινωνούν με αυτούς ως ορθοδόξους, διατί τους διώκουν ως αιρετικούς; Εάν δε τους εκλαμβάνουν ως αιρετικούς, πως δεν απομακρύνονται της κοινωνίας των; Αλλά αποβλέποντες πάντοτε εις το συμφέρον των επιχειρούν ή να διαβάλλουν κάποιους ή να συνιστούν κάποιους>>.
<<Κάποιος Ευστάθιος, ο οποίος εστάλη και έδωσεν επιστολήν εις το ανάκτορον του βικαρίου, αφού έμεινε τρεις ημέρας εις την πόλιν και επρόκειτο να επιστρέψη εις την έδραν του, λέγεται ότι επλησίασεν εις οίκημα ημών, προχωρημένην νύκτα πλέον, εγώ εκοιμώμην. Ακούσας δε ότι κοιμώμαι, ανεχώρησε και δεν μας επλησίασε την επομένην, αλλ' αφού ούτως έκαμε το χρέος του προς ημάς επέστρεψε. Τούτο δε είναι το έγκλημα το οποίον διεπράξαμεν ημείς και εκείνοι οι μακρόθυμοι άνδρες δεν αντεστάθμισαν εις το πταίσμα αυτό την προηγουμένην δουλείαν μας την οποίαν εδείξαμεν εις αυτούς με αγάπην, αλλά τόσον πολύ εβάρυναν την εναντίον μας οργήν, ώστε μας αφώρισαν. Εις την πραγματικότητα όμως δεν είναι αυτή η αιτία της διαστάσεως...>>.
<<Εάν συγγράφη κανείς εις την Συρίαν, αυτό δεν μας αφορά. Η Γραφή λέγει: <<εκ των λόγων σου δικαιωθήση και εκ των λόγων σου καταδικασθήση>>. Εμέ θα κρίνουν οι ιδικοί μου λόγοι. Κανείς δε να μη μας καταδικάζη δια ξένα σφάλματα>>.
<<Είναι αδύνατον να κλεισθούν τα στόματα των κατηγόρων ημών δια των γραμμάτων μας. Μάλλον δε είναι εύλογον και να ερεθίζωνται με τας απολογίας μας και να κατασκευάζουν μεγαλυτέρας και χειροτέρας προσβολάς εναντίον μας. Δεν είναι όμως δύσκολον να προφυλάξετε τα αυτιά σας. Επομένως ό, τι είναι εις την δύναμίν σας πράξατέ το>>.
<<Κρατήσατε προς χάριν μας την καρδίαν σας ακεραίαν και απροκάλυπτον έναντι των διαβόλων, και ζητήσατε από ημάς απολογίαν δια τας κατηγορίας που εκτοξεύονται εναντίον μας. Και εάν μεν εύρετε εις ημάς την αλήθειαν, μη δώσετε χώραν εις το ψεύδος, εάν δε αντιληφθήτε ότι ημείς αποτυγχάνομεν εις την απολογίαν, τότε πιστεύσατε εις τους κατηγόρους μας ως λέγοντες την αλήθειαν>>.
<<Αυτοί (οι κατήγοροι) αγρυπνούν δια να μας βλάψουν. Δεν ζητούμεν το ίδιο από εσάς. Ζώντες (αυτοί) βίον εμπόρων καθιστούν την εναντίον μας διαβολήν είδος ευθηνού εμπορίου>>.
<<Αυταί είναι αι απόψεις μας με όλην την αλήθειαν. Ο κατηγορών ημάς δι' αυτά, ας κατηγορή. Ο διώκων ημάς, ας διώκη. Ο πιστεύων τας εναντίον μας διαβολάς, ας ετοιμασθή δια την αντιδικίαν. Ο Κύριος είναι εγγύς. Ας μη μεριμνώμεν δια τίποτα>>.
Σχόλιον: Είναι πολύ επίκαιρα τα όσα γράφει ο Μ. Βασίλειος διότι και σήμερον μεταξύ των ορθοδόξων δυστυχώς <<λαλείται το ψεύδος αφόβως και η αλήθεια συγκαλύπτεται>>, <<οι μεν κατηγορούμενοι καταδικάζονται άκριτα, οι δε κατηγορούντες εισακούονται ανεξέταστα>> και η συκοφαντία, το ψεύδος και η διαβολή κατήντησαν πράγματι <<είδος ευθηνού εμπορίου>>... Είναι καιρός να έλθωμεν εις εαυτούς πριν είναι πολύ αργά. Είναι καιρός να συνετισθώμεν πριν θρηνήσωμεν <<επί των ποταμών Βαβυλώνος>>. Ανάγκη μετανοίας, ανάγκη ανανήψεως...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτοί (οι κατήγοροι) αγρυπνούν δια να μας βλάψουν. Δεν ζητούμεν το ίδιο από εσάς. Ζώντες (αυτοί) βίον εμπόρων καθιστούν την εναντίον μας διαβολήν είδος ευθηνού εμπορίου.
ΔιαγραφήΑυταί είναι αι απόψεις μας με όλην την αλήθειαν. Ο κατηγορών ημάς δι' αυτά, ας κατηγορή. Ο διώκων ημάς, ας διώκη. Ο πιστεύων τας εναντίον μας διαβολάς, ας ετοιμασθή δια την αντιδικίαν. Ο Κύριος είναι εγγύς. Ας μη μεριμνώμεν δια τίποτα.
ΑπάντησηΔιαγραφή