Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2019

ΝΗΣΤΕΙΑ


 Ο επιστημονικός ορισμός της νηστείας αφορά την ηθελημένη ή μη αποχή από την τροφή! Στον ελληνορθόδοξο χριστιανισμό νηστεία είναι η εκούσια αποχή (με τη θέλησή μας) από ορισμένα είδη τροφών, καθώς και ο περιορισμός της ποσότητας του φαγητού, ως μια δοκιμασία σώματος και πνεύματος, αλλά και ως μέσο για την απόκτηση της αρετής.
 Ο άνθρωπος που νηστεύει δυναμώνει τη θέλησή του, επιβάλλεται στον εαυτό του και υποτάσσει το σώμα του στο πνεύμα του.
 Ο άνθρωπος που νηστεύει δείχνει την αγάπη του στο Θεό, την υπακοή του σε όσα η θρησκεία ορίζει και με αυτόν τον τρόπο ελκύει τη χάρη και την αγάπη του Παντοδύναμου.
 Είναι βέβαια αυτονόητο πως αξία δεν έχει μόνο η νηστεία των τροφών αλλά και των παθών και γι' αυτό η εκκλησία μας, μας προτρέπει <<Νηστεύσωμεν, αδελφοί, σωματικώς, νηστεύσωμεν και πνευματικώς>>.
 Αν και η νηστεία είναι συνήθεια πολλών λαών από τους αρχαίους χρόνους, στη σημερινή εποχή κερδίζει συνεχώς αυξανόμενο αριθμό ανθρώπων, μια και αποτελεί φρούριο απέναντι στη λαιμαργία που χαρακτηρίζει το σύγχρονο άνθρωπο και συντελεί σε έναν ιδιαίτερα υγιεινό τρόπο διατροφής, συμβάλλοντας στη διατήρηση και προαγωγή της υγείας του.  

3 σχόλια:

  1. Νηστεία της γλώσσας. Αυτή είναι η καλύτερη και μεγαλύτερη νηστεία. Αυτήν να ξεκινήσεις. Εάν δεν «εσθίεις» τροφές αλλά «κατεσθίεις» τον αδελφό σου με το πρόσχημα δήθεν της αλήθειας που «πάντοτε θα λέγεται», τράβα καλύτερα φάε καμιά μπριζόλα. Ίσως έτσι να κρατήσεις την γλώσσα σου απασχολημένη με άλλα πράγματα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, γράφει: «Συλλογίσου πως δεν πρέπει να έχης τόσην πολλήν θερμότητα και ζήλον της ψυχής εις τρόπον οπού δι' αυτόν να υστερήσαι την ησυχίαν και την ειρήνην της καρδίας [...] Εάν όμως ο λόγος και η υπόθεσις είναι περί πίστεως και των παραδόσεων της Εκκλησίας μας, τότε και ο πλέον ειρηνικός και ήσυχος πρέπει να πολεμή υπέρ αυτών, πλήν όχι με ταραχήν της καρδίας, αλλά με ένα θυμόν ανδρείον και σταθερόν, κατ΄ εκείνο του Ιωήλ "εκεί ο πραΰς έστω μαχητής" (Ιωήλ δ΄ 11)» (Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου, ‘Αόρατος πόλεμος, 2, 19, σελ. 271 (και υποσημ. 114).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εις το Δευετερονόμιον 32,15, διαβάζουμε: ''Και έφαγεν Ιακώβ και ενεπλήσθη... Ελιπάνθη, επαχύνθη, επλατύνθη, και εγκατέλειπε τον Θεόν τον ποιήσαντα αυτόν, και απέστη από Θεού σωτήρος αυτού''. Και ο Αββάς Υπερέχιος μας λέγει: ''Καλύτερο είναι να φας κρέας και να πιείς κρασί, παρά να φας με τους ψιθύρους τις σάρκες αδελφών''. Αυτά τα αφιερώνω με πάρα πολύ αγάπη σε εσένα ανώνυμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή