Το περιεχόμενο της Εορτής αφορά στην διδασκαλία του Κυρίου στον Ναό (περιγράφεται από τον Ευαγγελιστή Ιωάννη 7,14-30). Διότι, ''μεσούσης της εορτής (της Σκηνοπηγίας) ανέβη ο Ιησούς εις το Ιερόν και εδίδασκε''. Δίδασκε εκεί δημόσια στον ιερό περίβολο του Ναού και όλοι εθαύμαζαν, ''πως ούτος γράμματα οίδε μή μεμαθηκώς''.
Σ' αυτούς που απορούσαν ο Κύριος αποκρίθηκε, ότι η διδασκαλία την οποία δίδασκε δεν ήταν δική Του, ''αλλά του πέμψαντος''. Αυτόν. Όποιος πράττει το θέλημα του Θεού, θα πληροφορηθεί για τη διδασκαλία Του, εάν λαλεί ''αφ' εαυτού'' ή ''εκ του Θεού''. Διότι, ''ο αφ' εαυτού λαλών'' ζητάει την δόξαν του, ενώ ο ίδιος ζητούσε την δόξαν του ''πέμψαντος'' Θεού Πατέρα.
Η διδασκαλία αυτή του Κυρίου έγινε μετά την θεραπεία του Παραλύτου, τον οποίο ''εζήτουν οι Ιουδαίοι αποκτείναι''. Γι' αυτό εκφράζει το παράπονό του στον λαό λέγοντας, ''ουδείς εξ υμών ποιεί τον Νόμον. Τί με ζητείτε αποκτείναι;'' Το θαύμα της θεραπείας του Παραλύτου κρίνεται σαν παράβαση του νόμου του Μωϋσέως, σαν κατάλυση του Σαββάτου. Η πρώτη αντίδραση των Ιουδαίων είναι προσβλητική για τον Ιησού: ''Δαιμόνιον έχεις''.
Οι Ιουδαίοι θαύμαζαν, αλλά δεν πίστευαν. Έμεναν κατάπληκτοι εμπρός στην σοφία Του, αλλά δεν άλλαζαν την γνώμη τους γι' Αυτόν. Έβλεπαν τον θεραπευτή του Παραλύτου και όμως στηλίτευαν την θεραπεία του. Είχαν εμπρός τους Εκείνον ο Οποίος μπορούσε να τους ελευθερώσει από την αιχμαλωσία κι όμως δεν τον αποδέχθηκαν. Γι' αυτό σε άλλο σημείο του Ευαγγελίου Του λέγει: ''Ποσάκις ηθέλησα επισυναγαγείν τα τέκνα σου, ον τρόπον επισυνάγει όρνις τα νοσσία εαυτής υπό τας πτέρυγας, και ούκ ηθελήσατε'' (Ματθ. 23,37).
Στο ερώτημα, ''πως ούτος γράμματα οίδε μή μεμαθηκώς;'' ο Ιερός Χρυσόστομος απαντά: ''Πως ο Αδάμ, ενώ δεν έμαθε γράμματα, έδωσεν εις τα διάφορα ζώα το κατάλληλον δια το καθένα όνομα; Τον δούλον δεν ερωτάς και τον Δεσπότην ανακρίνεις; Ο Χριστός είναι πράγματι ο Αμνός, ο οποίος ανήλθε εις το Ιερόν και δια τον Οποίον ο Ιωάννης εφώναξε την αλήθειαν. Επειδή ήταν (ο Ιωάννης) φωνή του Θεού, εγκωμίασε τον Λόγον του Θεού. Επειδή ήτο λύχνος, εγνώρισε την λάμψιν του Ηλίου. Ως Πρόδρομος προανήγγειλεν Εκείνον ο οποίος θα ήρχετο. Επειδή ο ίδιος ήτο αυγή, την Ανατολήν εκήρυξεν. Ως στρατιώτης έκαμε γνωστόν το Όνομα τους Βασιλέως '' ίδε ο αμνός του Θεού, ο αίρων την αμαρτίαν του κόσμου'' ο Ίδιος δε είπε: ''Μή κρίνεται κατ' όψιν, αλλά την δικαίαν κρίσιν κρίνατε'' (Ιω. 1,29)''.
''ΑΓΙΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ''
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου