''Τη Παρασκευή της Διακαινησίμου εορτάζομεν τα εγκαίνια
του ναού της υπεραγίας Δεσποίνης ημών και Θεομήτορος, της
Ζωηφόρου Πηγής. Έτι δε και μνείαν ποιούμεθα των εν
τούτω τελεσθέντων υπερφυών θαυμάτων παρά της Θεομήτορος''
Μία των πλέον γνωστών και δημοφιλών εορτών της Θεομήτορος. Η ιστορία της ανάγεται στον 5ο αιώνα, όταν ο έπειτα Αυτοκράτορας Λέων Α' (457-474), ''άνθρωπος καλοπροαίρετος και συμπαθητικός την γνώμην'', πρίν βασιλεύσει, συνάντησε ένα διψασμένο τυφλό και στην προσπάθειά του να βρεί νερό για να τον δροσίσει, άκουσε την φωνή της Παναγίας να τον κατευθύνει σε πηγή μέσα στο δάσος (με το νερό της οποίας ο τυφλός βρήκε το φως του!) και να του προλέγει την βασιλεία του!
Όταν αργότερα ο Λέων ανέβηκε στον Αυτοκρατορικό Θρόνο, έκτισε περί την πηγήν'' τον πρώτο Ναό, ο οποίος αναδείχθηκε Θεομητορικόν ιατρείον και ονομάσθηκε Ζωοδόχος Πηγή! Τον 6ο αιώνα ο Αυτοκράτορας Ιουστιανιανός Α' (527-565), Ναό, τον οποίο ''υπό των σεισμών διαρραγέντα'' αποκατέστησε ο Βασίλειος Α' ο Μακεδών (867-886)
Η θαυματουργική χάρη της Παναγίας ''δια του ύδατος του Αγιάσματος'', επετέλεσε πολλά και μεγάλα θαύματα: Ανέστησε νεκρό (έναν ασθενή από την Θεσσαλία, ο οποίος απεβίωσε πρίν φθάσει στο Αγίασμα!). Θεράπευσε τον Λέοντα ΣΤ' τον Σοφό (886-912) από λιθίαση, την σύζυγό του αγ. Θεοφανώ από ''λαυρότατον πυρετόν'', τον Πατριάρχη Στέφανο (886-893) από φυματίωση, τον Πωμανό Α' Λεκαπηνό (920-944) από ''λύσιν και δέσιν γαστρός'' κ.α. πολλούς επωνύμους και ανωνύμους πιστούς. Ακόμη, ''της Πηγής ταύτης δώρημα ήτο και ο Βασιλεύς Κωνσταντίνος Ζ' ο Πορφυρογέννητος (913-959), λυθείσης της στειρότητος της Βασιλίδος Ζωής''.
Μετά την Άλωση της Πόλεως (1453), ο περίφημος Ναός κατεδαφίσθηκε από τους Τούρκους, για να κτισθεί με τα υλικά του το Τέμενος του Βαγιαζίτ.
Μόλις το 1833, επί Σουλτάνου Μαχμούτ, επιτράπηκε η ανέγερση νέου ναού (πρόκειται για το Αγίασμα του Μπαλουκλή), τον οποίο εγ:καινίασε ο Πατριάρχης Κωνσταντίνος Β' (1834-1835). Στην νεώτερη Ελληνική Ιστορία είναι γνωστό το Προσκύνημα στο Κεφαλάρι Άργους και ο ομώνυμος Ναός στην Νεάπολη Πειραιώς, ο οποίος κτίσθηκε σε ανάμνηση της διάσωσης της περιοχής, από μεγάλη έκρηξη αποθηκών πυρομαχικών των Γερμανικών Στρατευμάτων Κατοχής (στην σημερινή πλατεία Ελ. Βενιζέλου, στον Κορυδαλλό), την Παρασκευή της Διακαινησίμου του 1944.
''ΑΓΙΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ''
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου