Η συνομιλία του Κυρίου με την Σαμαρείτιδα, μνημονεύεται κατά την παρούσα Κυριακή, διότι σ' αυτή φανερά ομολόγησε τον Εαυτό Του Μεσσία. Οι Πατέρες την τοποθέτησαν μετά την Τετάρτη της Μεσοπεντηκοστής, διότι και εκεί ο Κύριος παρομοίασε τον Εαυτό Του με πηγή και είπε, ''εάν τις διψά, ερχέσθω προς με και πινέτω'' (Ιω. 7,3).
Η Σαμάρεια το έτος 720 π. Χ. κατακτήθηκε από τον Σάργωνα και κατοικήθηκε από Ασσυρίους από την επιμειξία με τους εντόπιους, προήλθε ένας νέος λαός, ο οποίος μόνο θρησκευτικά προσωμοίαζε με τους Ιουδαίους. Δέχονταν την Πεντάτευχο του Μωϋσέως, τηρούσαν όμως και πολλά ειδωλολατρικά έθιμα, τύπους και πράξεις. Στην κορυφή του Όρους Γαριζίν είχαν κτίσει Ναό και εκεί θυσίαζαν. Για τους Ιουδαίους οι Σαμαρείτες ήταν κάτι το μισητό και το βδελυκτό (Ιω 8,48). Μάλιστα όποιος άγγιζε Σαμαρείτη, έπρεπε να υποβληθεί σε κάθαρση (Δ' Βασιλ. 17,24-41. Β' Εσρδ. 4,4. Νεεμ. 4. Ματθ. 10,5. Λουκ. 17,16-18).
Η συνομιλία του Κυρίου με την Σαμαρείτιδα (έπειτα αγ. Φωτεινή, Μάρτυρα και Ισαπόστολο), έγινε στο Φρέαρ του Ιακώβ. Η εκεί διδασκαλία Του, είναι μία από τις πλέον σημαντικές και αποκαλυπτικές Του διδασκαλίες, διότι κατ' αυτή αποκάλυψε την διπλή φύση Του, την θεία και ανθρώπινη, και διακήρυξε φανερα, ότι Αυτός είναι ο αναμενόμενος Μεσσίας. ''Εγώ είμαι ο λαλών σοι'' (Ιω. 4,6), απάντησε με έμφαση στην Σαμαρείτιδα, όταν εκείνη τον ρώτησε: ''Οίδα ότι Μεσσίας έρχεται ο λεγόμενος Χριστός'' (Ιω. 4,26). Στην ίδια συνομιλία ο Κύριος παρομοίασε τον λόγο Του με ύδωρ ζωής. ''Ος δ' αν πίη εκ του ύδατος ου εγώ δώσω αυτώ, ου μή διψήση εις τον αιώνα, αλλά το ύδωρ ο δώσω αυτώ, γενήσεται εν αυτώ πηγή ύδατος αλλομένου εις ζωήν αιώνιον'' (Ιω. 4,14).
Το μεγάλο πνευματικό μήνυμα της συνομιλίας με την Σαμαρείτιδα, αφορά στον τρόπο λατρείας του Θεού. Στην ερώτηση, ''Κύριε, θεωρώ ότι προφήτης ει σύ. Οι πατέρες ημών εν τω όρει τούτω προσεκύνησαν. Και υμείς λέγετε ότι εν Ιεροσολύμοις εστίν ο τόπος όπου δει προσκυνείν'' (Ιω. 4,19-20), απάντησε: '' Έρχεται ώρα, και νύν εστίν, ότε οι αληθινοί προσκυνηταί προσκυνήσουσι τω Πατρί εν πνεύματι και αληθεία. Και γαρ ο Πατήρ τοιούτους ζητεί τους προσκυνούντας Αυτόν. Πνεύμα ο Θεός και τους προσκυνούντας Αυτόν εν πνεύματι και αληθεία δει προσκυνείν'' (Ιω. 4,23-24).
Η αγ. Φωτεινή τελειώθηκε μαρτυρικά, κηρύττοντας το Ευαγγέλιο. Σήμερα η τιμία της Κάρα σώζεται στην Μονή Γρηγορίου Αγίου Όρους και ένας των ποδών της με μία ωμοπλάτη στην επίσης Αγιορειτική Μονή Ιβήρων.
''ΑΓΙΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ''
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου