Η Προετοιμασία μας
δια την κατά το δυνατόν
αξίαν συμμετοχήν εις το μυστήριον
της Θείας Ευχαριστίας.
Δια την συνειδητήν και αξίαν, κατά το δυνατόν τοις ανθρώποις, συμμετχοήν εις το μυστήριον της θείας Ευχαριστίας, χρειάζεται ψυχική προπαρασκευή και κατάλληλος προετοιμασία δια νηστείας, προσευχής, μετανοίας και εξομολογήσεως. Εις την πνευματικήν αυτήν προετοιμασίαν, βοηθεί και η ακολουθία της Θείας Μεταλήψεως.
Ο πιστός χριστιανός, αφού εξομολογηθή, οφείλει να αγωνισθή δι' εγκρατείας και αγνισμού και προπάντων να καταφλεφχθή από ιερόν πόθον και λαχτάραν να κοινωνήση του Αχράντου Σώματος και του Τιμίου Αίματος του Χριστού. Αλλά δεν πρέπει να παραλείψη, και την ακολουθίαν της Θείας Μεταλήψεως, η ανάγνωσις της οποίας είναι απαραίτητος δια πάντα χριστιανόν προσερχόμενον να κοινωνήση.
Δυστυχώς δια πολλούς εκ των σημερινών χριστιανών η συμμετοχή εις την θείαν Κοινωνίαν του Σώματος και Αίματος του Κυρίου γίνεται, όπως έλεγε δια την εποχήν του ο Ιερός Χρυσόστομος, <<απλώς και ως έτυχε και συνηθεία μάλλον και νόμω ή λογισμώ και διανοία>>. Δεν έχει, όμως, σημασία το πότε κοινωνούμε, αν είναι Χριστούγεννα ή Μεγάλη Τεσσαρακοστή, αλλά η ειλικρίνεια και η καθαρότης του βίου: <<Καιρός προόδου ουκ επιφανία, ουδέ τεσσαρακοστή, αλλά ψυχής ειλικρίνεια και καθαρότης>>. Η εκ συνηθείας και μόνον συμμετοχή των χριστιανών εις την Δεσποτικήν Τράπεζαν δεν ωφελεί, τουναντίον αποβαίνει πολλάκις εις κρίμα και εις κατάκριμα. <<Τροφή εστί πνευματική η θυσία>>, και όπως <<η σωματική τροφή, όταν εις γαστέρα χυμούς έχουσαν πονηρούς εμπέση, πλέον επιτείνη την αρρωστίαν>>, ούτω και η ουράνιος αυτή τροφή, το Σώμα, δηλαδή, και το Αίμα του Κυρίου, όταν εισέλθη εις σώμα που δεν έχει την καθαρότητα που απαιτείται, τότε γίνεται <<άνθραξ και πυρ τους αναξίους φλέγων>>.
Η χωρίς προετοιμασία και χωρίς ευλάβεια προσέλευσις εις την θείαν Μετάληψιν είναι φρικτόν ανοσιούργημα. Αλλά και η άτακτος συμπεριφορά, κατά την ώραν της θείας Κοινωνίας, και ο θόρυβος, και τα σπρωξίματα είναι, <<εσχάτη παράνοια και καταφρόνησις ου η τυχούσα>>. Δια τούτο απευθυνόμενος ο ιερός Χρυσόστομος εις εκείνους που πρόκειται να κοινωνήσουν λέγει: <<Άνθρωπε σκέψου σε ποιά θυσία πρόκειται να εγγίσης>>. Σκέψου <<σε ποιά τράπεζα προσέρχεσαι>>. <<Θυμήσου, ότι είσαι γη και σποδός και όμως αξιώνεσαι να μεταλαμβάνης το Αίμα και το Σώμα του Χριστού>>. Και σημειώνει ακόμη: <<Αγγελικών δυνάμεων παρισταμένων μετά φόβου και τρόμου και των χερουβίμ καλυπτόντων τα πρόσωπα, των Σεραφίμ κραζόντων τρόμω άγιος, άγιος, άγιος Κύριος, συ κράζεις και θορυβής προς την πνευματικήν ταύτην εστίασιν;>>
Πως λοιπόν πρέπει να προσερχώμεθα; Με γαληνεμένη ψυχή: <<Γαλήνης δει γέμειν την ψυχήν κατά τον καιρόν εκείνον>>. Και με εσωτερικήν ειρήνην: <<Ειρήνης πολλής και ησυχίας χρεία>>. Είναι χρεία μεγάλης ψυχικής ειρήνης και ησυχίας κατά την ώραν εκείνην της θείας Κοινωνίας. Δεν πρέπει να παρατηρήται <<θόρυβος και θυμός και ταραχή>>. Διότι είναι βαρύ το αμάρτημα <<όταν αναξίως μετέχωμεν των μυστηρίων>> και <<ομοίως κολαζόμεθα τοις χριστοκτόνοις>>.
Χρειάζεται επομένως, ορθόδοξε χριστιανέ, κατάλληλος προετοιμασία. Χρειάζεται εξομολόγησις και μετάνοια. Η ακολουθία της Θ. Μεταλήψεως με τους ψυχωφελείς και διδακτικούς ύμνους της και τις ωραιότατες προσευχές της διεγείρει την ψυχήν προς εργασίαν των εντολών του Θεού, προς μετάνοιαν και εγρήγορσιν, προς περισσοτέραν περισυλλογήν και προσευχήν, και καλυτέραν προετοιμασίαν.
Αυτός είναι ο λόγος, φιλόχριστοι χριστιανοί, που προβαίνομεν εις την παρούσαν έκδοσιν της ακολουθίας της Θείας Μεταλήψεως.
Ευχόμενοι και ευελπιστούντες, ότι η παρούσα έκδοσις θα συμβάλη τα μέγιστα εις την πνευματικήν ωφέλειαν και την οικοδομήν των πιστών.
Διατελούμεν μετ' ευχών και της εν Χριστώ αγάπης
Ελάχιστος εν Επισκόποις
+ Ο Μεσογαίας, Λαυρεωτικής και Αχαρνών
Κήρυκος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου