Σήμερα
όλοι σας έχετε μεγάλη χαρά. Μόνον εγώ
έχω απέραντη λύπη. Κι αυτό, γιατί όταν
αναλογισθώ πώς όταν πέραση ή εορτή καί
αυτό το πλήθος παλι θα έξαφανισθή,
καίγομαι καί λυπούμαι κατακαρδα. Τόσα
παιδιά γέννησε ή Εκκλησία καί όμως δεν
τα βλέπη για να τα απόλαυση σε κάθε
σύναξι, αλλά μόνον όταν ύπάρχη κάποια
μεγάλη εορτή. Πόση άγαλλίασις πνευματική,
πόση χαρά, πόση δόξα για τον Θεό, πόση
ωφέλεια για τίς ψυχές θα υπήρχε, αν
σε κάθε σύναξι βλέπαμε να είναι γεμάτη
ή εκκλησία: Τί μπορώ, για πες μου, να
σε διδάξω για όλα τα αναγκαία της
πίστεως, όταν έρχεσαι στην εκκλησία
μία ή δυο φορές τον χρόνο; Για την ψυχή,
για το σώμα, για την αθανασία, για την
Βασιλεία των ουρανών, για την κόλασι,
για την γέεννα, για την μακροθυμία του
Θεού, για την συγχώρησι, για την μετάνοια,
για το βάπτισμα, για την άφεσι των
αμαρτιών, γι' αυτή την δημιουργία, την
ουράνια καί την επίγεια, για την φύσι
των άγγέλων, για την κακουργία των
δαιμόνων, για τα τεχνάσματα του
διαβόλου, για τον τρόπο ζωής των
Χριστιανών, για τα δόγματα, για την
ορθή πίστη, για τίς διεφθαρμένες
αιρέσεις;» (Λόγος εις το άγιον Βάπτισμα).
Παραπονείται για την αδιαφορία των
Χριστιανών για τα πνευματικά. Έρμηνεύων
το του Κυρίου «Ζητείτε πρώτον την
Βασιλείαν του Θεού καί την δικαιοσύνην
αύτού καί ταύτα πάντα προστεθήσεται
ύμϊν» (Ματθαίου Στ, 33), αναφέρει:«Προσέξτε-
Μη ζητείτε, λέγει ό Κύριος, τα του παρόντος
βίου διόλου». Εμείς όμως συνεχώς αυτά
ζητούμε. Λέγει να επιζητείτε τα
επουράνια. Εμείς όμως ούτε για λίγη
ώρα δεν τα επιζητούμε. Ίσα-ισα όση
μέριμνα επιδεικνύουμε για τά βιωτικά,
τόσην ολιγωρία καί αδιαφορία έχουμε
για τα πνευματικά. Μάλλον δε ή αδιαφορία
μας είναι πολύ περισσότερη» (Ομιλία ΚΒ'
εις τον Ματθαίον).
Είχε δε ό ιερός Πατήρ πρόβλημα με το
άκροατήριόν του. 'Αλλοτε συνωθούντο,
άλλοτε έξηφανίζοντο.Κάποια
μεγάλη Τεσσαρακοστή συνέβη το
έξης: Αρχίζει την Καθαρά Δευτέρα την
έρμηνείαν εις την έξαήμερον του Μωυσέως,
τίς εξ δηλαδή ήμερες της δημιουργίας.
"Ομιλία πρώτη: «Χαίρω καί ευφραίνομαι
γιατί βλέπω να στολίζεται ή Εκκλησία
του Θεού με το πλήθος των παιδιών της.
Σάς βλέπω όλους να τρέχετε προς τον ναό
με πολλή την χαράν». Έρχεται ή Καθαρά
Τρίτη: «Είμαι γεμάτος σήμερα με χαρά
μεγάλη, βλέποντας τα αγαπημένα σας
πρόσωπα». Τα ϊδια καί την Καθαρά
Πέμπτη: «Βλέποντας, αγαπητοί, την
μεγάλη σας προθυμία στο να συγκεντρώνεσθε
στην σύναξί μας στον ναό, διακατέχομαι
από μεγάλη χαρά καί δεν παύω να δοξάζω
τον φιλάνθρωπο Θεό για την προκοπή
σας».Έρχεται όμως καί το Σάββατο: «Θέλω
να αρχίσω την συνηθισμένη μου διδασκαλία,
αλλά διστάζω καί υποφέρω. Λίγο φύσηξεν
ό διάβολος καί ξεχάσατε όλη την προηγούμενη
διδασκαλία καί την καθημερινή παραίνεση.
Τρέξατε οί πάντες στην σατανική
εκείνη πομπή, στον ιππόδρομο. Βγάλατε
από τίς ψυχές σας την σύνεση της αγίας
Τεσσαρακοστής κσί πέσατε στα δίχτυα
του διαβόλου».Κρίμα στα τόσα κηρύγματα.
Αλλ' ό μέγας ρήτωρ, ό ίσχνόφωνος άμα
καί άγγελόφωνος εκφράζει καί άλλα
παράπονα. Γνωρίζει καλώς ότι: «Όπως για
το σώμα απαραίτητος είναι ή τροφή,
έτσι καί για την ψυχή ή διδασκαλία
των θείων λογίων.
Γι'
αυτό τρέχουμε στην καθημερινή σύναξη,
ώστε να σας ωφελήσουμε. Γιατί αν έχεις
κάποια κακή επιθυμία θα την κατάσβεσης
καί μόνον αν δής την εκκλησία. Καί αν
οργίζεσαι με ευκολία θα νικήσης αυτό
το θηρίο. Καί άν έχης οποιοδήποτε πάθος
πού σε πολιορκή εύκολα θα νικήσης τίς
δυσκολίες καί θα φέρης γαλήνη καί ειρήνη
πολλή στην ψυχή σου» (περί "Ομοουσίου
λόγος'' ΙΑ').
Συνέβαιναν
όμως διάφορα παράξενα πράγματα.
Πολλοί από τους άκροατάς νύσταζαν, άλλοι
δεν πρόσεχαν ή πρόσεχαν άλλου. «Άλλα
ξυπνήστε καί αφήστε την βαρυεστημάρα.
Σάς κηρύττουμε έρμηνεύοντες την Άγια
Γραφή, καί σεις αντί να προσέχετε παίρνετε
τα μάτια σας από μένα καί κοιτάτε
προσεκτικά τίς λαμπάδες καί τον νεωκόρο
πού τίς ανάβει. Δεν βλέπετε τίποτε το
παράξενο, ούτε κάτι το παράδοξο.
Βλέπετε ένα άνθρωπο που κάνη
συνειθισμένα πράγματα. Καί όμως στρέφετε
προς τα εκεί τα πρόσωπα σας» (Λόγος Δ'
εις την Γένεσιν).
Πολλοί βαρυόντουσαν τα συνεχή κηρύγματα.
Πήγαιναν στα πρώτα καί σιγά-σιγά αραίωναν:
«Τι συμβαίνει; Όσο προχωρούν οί
εορτές,τόσον καί οί συγκεντρώσεις
γίνονται αραιότερες. Άλλ'ας μη
βαρυόμαστε εμείς οί παρόντες. Αυτές οί
συνάξεις γίνονται αραιότερες ως προς
το πλήθος, άλλ' όχι ως προς την προθυμία.
Λιγότερες σε αριθμό, αλλ' όχι καί στον
ιερό πόθο» ("Ομιλία προς τους
έγκαταλείψαντας την σύναξιν της
Εκκλησίας).
Οί δε Κωνσταντινουπολίτες ήσαν λίαν
ευπαθείς καί στις καιρικές συνθήκες.
Καταπέλτης ό ιερός Πατήρ: "Τί
συμβαίνει λοιπόν;Έπρεπε όλη ή Πόλις να
είναι εδώ, παρούσα σήμερον. Καί όμως
ελάχιστοι από τους πιστούς προσήλθαν.
Γιατί άραγε; Μήπως αίτιον είναι ή
λάσπη καί ή βροχή;Δεν θέλω να το πιστέψω.
Δεν είναι ή λάσπη αλλ' ή ραθυμία σας καί
ή πεσμένη σας προθυμία. Πώς μπορούν
να συγχωρηθούν αυτοί πού απουσιάζουν,
την στιγμή πού αυτοί οί μάρτυρες που
ήλθαμε να τιμήσουμε περιφρόνησαν
καί αυτή την ίδια τους την ζωή; Καί είναι
δυνατόν να έμποδισθούν από την λάσπη;»
(Ομιλία εν τη παλαιά Πέτρα).
'Ας
επανέλθουμε όμως στο παράπονο του
ιερού Πατρός για την συμπεριφορά των
Χριστιανών μέσα στον ναό: «Όταν γίνεται
προσευχή, νέοι καί γέροντες κάθονται
ψυχροί, Ανάξιοι καί καθάρματα μάλλον
παρά νέοι, καγχάζοντας, συνομιλούντες
καί κοροϊδεύοντες αλλήλους, καθισμένοι
στα γόνατα... Βλέπετε πόση κακία κατέχει
την οικουμένη... Βλέπω καί άλλους να
κουβεντιάζουν όρθιοι, ενώ τελείται ή
θεία Λειτουργία. Οί δε πιο ανόητοι
άπ'αυτούς, όχι μόνον την ώρα της προσευχής
αλλά καί την ώρα πού δέχονται την εύλογίαν
του ιερέως. Τί τόλμη, Θεέ μου, πότε θα
έλθη ή σωτηρία; Πώς θα μπορέσουμε να
εξιλεώσουμε τον Θεό; Δεν καταλαβαίνεις
ότι συμπροσεύχεσαι με αγγέλους; Με
αυτούς συμψάλλεις, με αυτούς υμνείς καί
στέκεσαι καί γελάς; Δεν φοβάσαι τον
Θεό;» (Ομιλία ΚΔ' εις τάς Πράξεις).
Άλλου
δε γίνεται ό λόγος του τομώτερος μαχαίρας
διστόμου: "Φοβούμαι μήπως αντί να
γίνετε άγγελοι (όπως ό Κύριος θέλει)
γίνεσθε χοίροι από χοιροστάσιο καί
ϊπποι θηλυμανείς. Όλα έχουν χαθή καί
διαφθαρή. Καί ή εκκλησία δεν διαφέρει
σε τίποτε από συγκεντρωσι όνων καί
καμήλων. Γυρνώ εδώ καί έκεί να βρω
πρόβατο καί δεν μπορώ να δω. Έτσι
κλωτσούν όλοι σαν άλογα καί άγρια όνάρια
καί γεμίζουν με κοπριά αυτόν τον τόπο.
Καί αν κανείς μπορούσε να δη καί να
άκούση αυτά πού λέγονται σε κάθε σύναξι
από άνδρες καί γυναίκες θα δη ότι
είναι πιο ακάθαρτο καί από την κοπριά.
Γι' αυτό σας παρακαλώ να αλλάξετε αυτή
την πονηρή συνήθεια ώστε ή εκκλησία
να άποπνέη μύρο» (Ομιλία ΠΗ' εις το κατά
Ματθαίον).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου