Ζούμε
όλοι σε εντατικούς ρυθμούς ζωής.
Ποικίλα τα εξωτερικά ερεθίσματα και
οι αφορμές πού μας περισπούν. Μάς
ελκύουν το ενδιαφέρον. Αφιερώνουμε
χρόνο. Γεμίζουμε με άγχος και εσωτερική
ένταση. Είναι τόση και τέτοια ή
καθημερινή ειδησεογραφία και τόσες και
τέτοιες οι δήθεν ανάγκες της εποχής μας
πού για τούς πολλούς είναι άπιαστο
όνειρο ή ησυχία, ή ηρεμία και ή μόνωση.
Και λέγοντας βεβαίως ησυχία και
μόνωση δεν εννοούμε τον άναχωρητικό
τρόπο ζωής των μοναχών, αυτών πού ζουν
μέσα στην ησυχία και την μόνωση με μόνο
τον Θεό, απερίσπαστοι από τις βιοτικές
ανάγκες και τις μέριμνες του κόσμου.
Εννοούμε την ανάγκη πού έχουμε όλοι μας
νά μείνουμε για λίγο έστω μόνοι με
τον εαυτό μας. Ανάγκη όχι ψυχολογική
μόνο άλλα ψυχική, πνευματική. Νά
φύγουμε έστω για λίγο από το πνεύμα, τις
συνήθειες και τις ανάγκες του κόσμου.
Νά απομακρυνθούμε όχι τόσο και κατ'
ανάγκην τοπικά όσο τροπικά. Νά μείνουμε
για λίγο στην ησυχία μας και νά κάνουμε
ό,τι μάς πει ή ησυχία. "Έχει φωνή ή
ησυχία. Θα μάς μιλήσει για όσα άτοπα
διαπράξαμε και για όσα αρεστά στο
Θεό αδιαφορήσαμε. Μάς βοηθάει ή ησυχία
νά σκεφθούμε τον εαυτό μας τη μέρα
πού πέρασε. Ολόκληρη την ζωή μας. Τα
λάθη μας. Τις πτώσεις μας. Τις αδυναμίες
μας.
Μέσα
στην ησυχία και απερίσπαστοι από τις
τρέχουσες εργασίες θα σκεφθούμε τον
προορισμό μας. Προορισμό αιώνιο. Τον
επερχόμενο θάνατο μας. Την μέλλουσα
Κρίση και την φοβερή ώρα τής στάσεως
μας απέναντι του δικαίου Κριτού Ιησού
Χριστού. Είναι ωφέλιμη ή ησυχία. Γι’
αυτό και ο Ίδιος ο Κύριος αρκετές
φορές αποτραβιόταν από το σωτηριώδες
διδακτικό του έργο «εις έρημον τόπον»
(Ματθ. ιδ' 13). Αν Αυτός πού δεν το είχε ως
τέλειος Θεός ανάγκη, το εφήρμοζε στην
ζωή του, πόσο θα πρέπει νά το ενεργούμε
εμείς έτσι, ώστε μέσα στην ησυχία νά
περιμαζεύουμε τις αισθήσεις μας προς
τον έσω άνθρωπο- κι έτσι νά ανακαλύπτουμε
με τον φωτισμό του Θεού από την μία τις
σκιερές πλευρές του εαυτού μας με τα
πολλά λάθη και πάθη μας και από την άλλη
την θεόπλαστη φύση τής ψυχής μας με τούς
κρυμμένους θησαυρούς πού υπάρχουν
μέσα μας. Μέσα στην κατάσταση τής ησυχίας
βυθίζεται ο άνθρωπος σε περισυλλογή.
Και μέσα από την περισυλλογή έρχεται
στην κατάσταση τής αυτογνωσίας.
«Ησυχία εστίν
αρχή καθάρσεως τή ψυχή», σημειώνει ο
Μέγας Βασίλειος. Ή κατάσταση τής ησυχίας
είναι ή αρχή της καθάρσεως της ψυχής
μας. Πράγματι ή ησυχία γεννά την
κατάνυξη. Μέσα στην ησυχία και στην
κατάνυξη βρίσκει ο άνθρωπος την
προσευχή. Στην ησυχία αντικρίζει καλύτερα
το εσωτερικό του, όπως κανείς
καθρεπτίζεται στα ήσυχα νερά μιας
λίμνης. Και είναι αυτή ή ήρεμη θέα του
εαυτού μας και των σφαλμάτων μας πού
γεννά κατόπιν την μετάνοια μέσα μας.
(‘Από
τήν ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ τοῦ περιοδικοῦ
«Χριστιανική Φοιτητική Δράσις»)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου