Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 2 Ιανουαρίου 2019

Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ Η ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ


 Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος στην ομιλία του <<εις το εν αρχή ην ο Λόγος>> αναφέρει ότι <<των αιρετικών τα συστήματα Βάπτισμα μεν έχουν, δεν έχουν όμως φώτισμα. Βαπτίζονται κατά το σώμα, κατά δε την ψυχήν δεν φωτίζονται>>.
 Ομοίως και οι άλλοι Πατέρες κατά τον ίδιο τρόπο διδάσκουν ότι <<ουδείς αιρετικός παρέχει αγιασμόν δια των μυστηρίων>> και <<το των δυσεβών βάπτισμα ουχ αγιάζει>>.
 Ο 7ος όμως κανών της Β΄ Οικουμενικής Συνόδου και ο 95ος της έκτης δεν επέβαλαν σε όλους τους αιρετικούς το βάπτισμα σύμφωνα με τον παραπάνω Αποστολικό Κανόνα και τους Κανόνας των λοιπών Πατέρων, που αναφέρθηκαν, αν και η ίδια η έκτη Οικουμενική Σύνοδος στον Β΄ Κανόνα της, τους εδέχθη. Άλλων αιρετικών εδέχθησαν το βάπτισμα και άλλων όχι.
 Για να γεφυρώσει αυτή τη διαφορά ο άγιος και να λύση την απορία, σε όσους δεν μπορούν να αντιληφθούν ορθόδοξα την διακυβέρνηση της Εκκλησίας, αναφέρει τα εξής:
 Στην Εκκλησία φυλάττωνται δύο είδη κυβερνήσεως και διορθώσεως των σφαλμάτων. Το ένα ονομάζεται Ακρίβεια, το δε άλλο ονομάζεται οικονομία και Συγκατάβαση. Με αυτά τα δύο οι του Πνεύματος οικονόμοι κυβερνούν την σωτηρία των ψυχών, πότε με το ένα πότε με το άλλο. Οι άγιοι Απόστολοι και οι προμημονευθέντες άγιοι, εφήρμοσαν την Ακρίβεια και απέβαλαν τελείως το βάπτισμα των αιρετικών. Οι δύο δε Σύνοδοι μετεχειρίσθησαν την οικονομία. Και άλλων εδέχθησαν το Βάπτισμα (Αρειανών και Μακεδονιανών κ.λ.π.). Και οικονόμησαν έτσι τα πράγματα πρώτον επειδή κατά την εποχή της Β΄ Οικουμενικής Συνόδου ήκμαζαν οι Αρειανοί και Μακεδονιανοί οι οποίοι όχι μόνον ήσαν κατά το πλήθος πολλοί, αλλά είχαν και μεγάλες δυνάμεις, κοντά στους βασιλείς και άρχοντας και την Σύγκλητον. Με αυτόν τον τρόπον πίστευαν ότι θα τους ήλκυαν στην Ορθοδοξία και θα τους διόρθωναν ευκολώτερα. Και δεύτερον αντελήφθησαν οι Πατέρες ότι με την οικονομία δεν θα τους ερέθιζαν ούτε θα τους εξαγρίωναν εναντίον της Εκκλησίας, ώστε να γίνη μεγαλύτερο κακό, και όπως λέγει χαρακτηριστικά, <<οικονομήσαντες τους λόγους αυτών εν κρίσει οι θείοι πατέρες, εσυγκατέβησαν να δεχθούν το βάπτισμα αυτών>>.
 Εξ αιτίας αυτής της συγκαταβάσεως η έκτη οικουμενική Σύνοδος ήλθε σε αντίθεση και με τον εαυτό της και με την Β΄ Οικουμενική. Με τον εαυτό της ήλθε σε αντίθεση γιατί με τον Β΄ κανόνα της εδέχθη τους Αποστολικούς Κανόνες, τους κανόνες της Καρχηδόνος και των άλλων Πατέρων, ενώ με τον 95ο δεν απέβαλε όλων των αιρετικών το βάπτισμα. Με την Β΄ Οικουμενική δε διότι εδέχθη την ακρίβεια των Αποστολικών Κανόνων και των λοιπών Πατέρων ενώ εκείνοι εδέχθησαν το βάπτισμα ωρισμένων αιρετικών. Με αυτόν τον τρόπο άφησαν να εννοήσουμε ότι στην Εκκλησία ισχύουν και τα δύο και η Ακρίβεια και κατά τας περιστάσεις η Οικονομία.    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου