Το ψωμί και το κρασί
που προσφέρουν οι πιστοί για τη λειτουργία, και τα οποία συμβολίζουν το
σώμα και το αίμα του Κυρίου, δεν τοποθετούνται από την αρχή στο
Θυσιαστήριο για τη θυσία, αλλά πρώτα τοποθετούνται στην αγία Πρόθεση και
αφιερώνονται στο Θεό σαν δώρα τίμια – αυτή είναι πλέον και η ονομασία
τους.
Προσφέρουμε στο Θεό
ψωμί και κρασί, γιατί αυτά αποτελούν τροφή αποκλειστικά ανθρώπινη, με
την οποία συντηρείται και εκδηλώνεται η ζωή μας. Για αυτό και πιστεύεται
πως, όταν προσφέρει κανείς τροφή, είναι σαν να προσφέρει την ίδια τη
ζωή. Επειδή λοιπόν με τα μυστήρια ο Θεός μας χαρίζει την ανθρώπινη ζωή,
ήταν φυσικό και το δικό μας δώρο να είναι κατά κάποιο τρόπο ζωή, για να
μην είναι αταίριαστη η προσφορά μας με την ανταπόδοση του Θεού, αλλά να
έχει κάτι συγγενικό. Άλλωστε ο Κύριος παρήγγειλε να Του προσφέρουμε ψωμί
και κρασί, κι Αυτός πάλι μας ανταποδίδει «άρτον ουράνιον» και «ποτήριον
ζωής». Θέλησε να Του προσφέρουμε εμείς εφόδια της πρόσκαιρης ζωής, κι
Εκείνος να μας αντιπροσφέρει την αιώνια ζωή. Για να φανούν έτσι η χάρη
Του σαν αμοιβή και το αμέτρητο έλεός Του σαν πράξη δικαιοσύνης.
Η ΠΡΟΣΚΟΜΙΔΗ
Καὶ λαβὼν ὁ
ἱερεὺς τὴν
προσφορὰν καὶ
τὴν ἁγίαν
λόγχην ὑψώνει
αὐτὴν μέχρι
τοῦ μετώπου
του. Μετὰ
πολλοῦ δὲ
φόβου καὶ
κατανύξεως ἄρας
τὸ ὄμμα
εἰς τὸν
οὐρανὸν λέγει: Εξηγόρασας
ἡμᾶς ἐκ
τῆς κατάρας
τοῦ νόμου,
τῷ τιμίῳ
σου αἵματι·
τῷ Σταυρῷ
προσηλωθεὶς καὶ
τῇ λόγχῃ
κεντηθείς, τὴν
ἀθανασίαν ἐπήγασας
ἀνθρώποις· Σωτὴρ
ἡμῶν δόξα
σοι.
Εις την συνέχειαν ο ιερέας αφού πάρει στα χέρια του τον άρτο, από τον οποίο θα κόψει το ιερό τμήμα που θα μεταβληθεί σε σώμα Χριστού, λέει: «Εις ανάμνησιν του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού». Τα λόγια αυτά αναφέρονται σε όλη τη λειτουργία και ανταποκρίνονται στην παραγγελία που άφησε ο Χριστός όταν παρέδωσε το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας: «Τούτο ποιείτε εις την εμήν ανάμνησιν» (Λουκ. 22:19).
Αφού λοιπόν ο ιερέας πει, «Εις ανάμνησιν του Κυρίου…», προσθέτει εκείνα
που δηλώνουν τη σταύρωση και το θάνατο. Τεμαχίζει δηλαδή με το μαχαίρι
τον άρτο, λέγοντας την προφητεία: «Σαν πρόβατο οδηγήθηκε στην σφαγή. Και
σαν αρνί αμώμητο, που παραμένει άφωνο μπροστά σ’ αυτόν που το κουρεύει,
έτσι κι Αυτός δεν ανοίγει το στόμα Του. Καταδικάστηκε σε ταπεινωτικό
θάνατο και Του αρνήθηκαν δίκαιη κρίση. Και ποιός μπορεί να μας μιλήσει
για την καταγωγή του; Γιατί εξαλείφθηκε η ζωή Του από το πρόσωπο της
γης» (Ησ. 53:7-8).
Κι αφού εναποθέσει στο άγιο Δισκάριο το ιερό τμήμα
που έκοψε (Αμνό), προσθέτει τα λόγια: «Θυσιάζεται ο Αμνός του Θεού, που
παίρνει επάνω Του την αμαρτία των ανθρώπων» (πρβλ. Ιω. 1:29).
Μετά
χαράζει πάνω στον Αμνό το σημείο του σταυρού, δείχνοντας έτσι τον τρόπο
που έγινε η θυσία: με το σταυρό.
Ύστερα, με το μαχαίρι που έχει σχήμα
λόγχης, κεντάει τον Αμνό στο δεξί μέρος και λέει: «Ένας από τους
στρατιώτες Του τρύπησε την πλευρά με τη λόγχη».
Και χύνοντας μέσα στο
άγιο Ποτήριο κρασί και νερό, συμπληρώνει: «κι αμέσως βγήκε αίμα και
νερό» (Ιω. 19:34).
Το νερό ως κρύο (στην προσκομιδή) και μετά ως ζεστό (στη Θεία Λειτουργία) όπου πλέον ευλογείται και γίνεται ''Αγία Ζέση'', μπαίνει σε ένα ειδικό σκεύος το οποίον ονομάζεται εός. Από αυτό το σκεύος εξέρχεται εις το Άγιο Ποτήριο.
Μνημόνευσεις των ονομάτων
Ο ιερέας συνεχίζει την Προσκομιδή. Αφαιρεί τώρα μικρά κομματάκια
(μερίδες) από τους υπόλοιπους άρτους, και σαν δώρα ιερά τα τοποθετεί στο
άγιο Δισκάριο, λέγοντας για το καθένα: «Εις δόξαν της Παναγίας του Θεού
Μητρός», ή «Εις πρεσβείαν του τάδε ή του τάδε Αγίου» ή «Εις άφεσιν
αμαρτιών των τάδε ζώντων ή των τάδε τεθνεώτων».
Τι σημαίνουν αυτά; Ευχαριστία στο Θεό και ικεσία. Γιατί με τα δώρα μας
είτε ανταποδίδουμε στον ευεργέτη την ευεργεσία που μας έκανε είτε
καλοπιάνουμε κάποιον για να μας ευεργετήσει. Έτσι και εδώ’ η Εκκλησία,
με τα δώρα που προσφέρει στο Θεό, Τον ευχαριστεί γιατί στα πρόσωπα των
Αγίων της τής δόθηκαν η άφεση των αμαρτιών και η βασιλεία των ουρανών.
Και Τον ικετεύει να δοθούν αυτά τα αγαθά και στα παιδιά της που ακόμα
ζουν και το τέλος τους είναι αβέβαιο, καθώς επίσης και σε εκείνα που
έχουν πεθάνει, αλλά με ελπίδες όχι τόσο καλές και σίγουρες. Για αυτό
λοιπόν μνημονεύει ονομαστικά πρώτα τους Αγίους, έπειτα τους ζώντες και
τέλος τους κεκοιμημένους. Και για τους Αγίους ευχαριστεί, ενώ για τους
άλλους ικετεύει.
Κάλυψη των Τιμίων Δώρων
Τα όσα ειπώθηκαν και έγιναν πάνω στον Αμνό, για να συμβολίσουν το θάνατο
του Κυρίου, είναι απλές περιγραφές και σύμβολα. Ο Αμνός παρέμεινε
άρτος, μόνο που τώρα έγινε δώρο αφιερωμένο στο Θεό, και συμβολίζει το
σώμα του Χριστού στην πρώτη Του ηλικία. Για αυτό ο ιερέας αναπαριστά τα
θαύματα που έγιναν στον νεογέννητο Κύριο στη φάτνη. Βάζει πάνω στον άρτο (δηλαδή στο άγιο δισκάριο)
τον λεγόμενο Αστερίσκο και λέει: «Και να, το αστέρι ήρθε και στάθηκε
πάνω από τον τόπο, όπου ήταν το Παιδί» (Ματθ. 2:9).
Ύστερα σκεπάζει το
Δισκάριο και το Ποτήριο με πολυτελή καλύμματα και θυμιάζει. Γιατί αρχικά
ήταν συγκαλυμμένη η δύναμη του Χριστού, μέχρι τον καιρό που Αυτός
άρχισε να θαυματουργεί, και ο Θεός Πατέρας έδινε τη μαρτυρία Του από τον
ουρανό.
Τελευταίο στάδιο είναι το αμφότερο σκέπασμα των τιμίων δώρων με τον ''αέρα''.
Τώρα πλέον τα Τίμια δώρα εις το υπόλοιπον της Θείας Λειτουργίας μέχρι την στιγμή της Μεγάλης Εισόδου, θα βρίσκονται στην Προσκομιδή και κάθε φορά που ο Ιερέας θα πρέπει να θυμιατίζει, θα θυμιατίζει και αυτά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου