Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2016

Ο ΒΡΕΣΘΕΝΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΕΝ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ ΕΝΩΣΕΩΣ

  

 
  (Ιούλιος 1948)

   Ο γεραρός στυλοβάτης της Ορθοδοξίας, ο Βρεσθένης Ματθαίος, ενώ ευρίσκετο εις τας δυσμάς του βίου του αγωνιούσε βαθύτατα δια την μελλοντικήν πορείαν της Εκκλησίας.
 Οι πρώην Ορθόδοξοι συνεπίσκοποί του  είτε εξ ολιγοπιστίας, είτε (το χείριστον) εκ Νεοημερολογιτικής σκοπιμότητος, ως ο πρώην Φλωρίνης και οι εκ του Νεοημερολογιτισμού επιστρέψαντες το 1945 (αρνηταί της Ορθοδοξίας και της Αρχιερωσύνης των), πρώην Διαυλείας Πολύκαρπος και Μεγαρίδος Χριστόφορος Χατζής, επρόδωσαν την Ορθοδοξίαν.
  Παρά ταύτα ως και παρά την δεινήν πολεμικήν αυτών, ο Επίσκοπος Βρεσθένης Ματθαίος παραμένει απτόητος, μοναδικόν δε μέλημά του είναι η μετά την κοίμησίν του πορεία της Εκκλησίας. Τον απασχολούσε βαθύτατα το θέμα της Αποστολικής Διαδοχής επείγετο να επανδρώση την Εκκλησίαν με νέους πιστούς και αξίους Επισκόπους, δια να μην παρακωλυθή το έργον Της
   Είναι όμως μόνος του! Πανταχόθεν πιέζεται να αφήση διαδόχους. Οι συνεπίσκοποί του έχουν ηρνημένην την Ομολογίαν και ευρίσκονται εν τω σχίσματι. Ο Σεμνός και βαθύτατα συνετός και συνεπήςΙεράρχης αναλαμβάνει μίαν τελευταίαν προσπάθειαν να επιστρέψουν εις την Ορθόδοξον Ομολογίαν οι εκπεσόντες Αρχιερείς, θεραπευθή το σχίσμα και από κοινού προβώσιν εις χειροτονίας νέων Επισκόπων, καίτοι ο πρώην Φλωρίνης εδήλωσεν προηγουμένως (όρα Κ.Γ.Ο. Ιούνιος 1985) ότι ουδέποτε θα προβή εις νέας χειροτονίας Επισκόπων και μετενόει δια τας πρώτας του 1935, δι' ων ως επίστευεν έβλαψεν την Μητέρα του Νεοημερολογιτικήν Εκκλησίαν.
    Ας ίδωμεν την προσπάθειαν του Βρεσθένης Ματθαίου και πως αντιμετωπίσθη αυτή παρά του πρώην Φλωρίνης και των μετ' αυτού συνοδοιπορούντων προσωρινώς Χριστοφόρου Χατζή και Πολύκαρπου Λιώση.


Η ΠΡΩΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΒΡΕΣΘΕΝΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

ΒΑΣΙΛΕΙΟΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΙΕΡΑ ΕΠΙΣΚΟΠΗ ΒΡΕΣΘΕΝΗΣ

           <<Αθήναι 3 Ιουλίου 1948
Προς τον Σεβασμιώτατον πρώην Φλωρίνης κ. Χρυσόστομον
                                                                                    Χαλκοκονδύλη 7. Ενταύθα
Σεβασμιώτατε,

   Επειδή αι ημέραι, ας διερχόμεθα είναι λίαν πονηραί και οι εχθροί της Ορθοδόξου ημών εκκλησίας άπειροι, δια τούτο έχω την ταπεινήνγνώμην, ότι οι Ορθόδοξοι Ποιμένες της Ορθοδόξου Εκκλησίας ημών πρέπει να είναι ηνωμένοι, περισσότερον πάσης άλλης ποχής, σήμερον και προς τούτοις παρακαλούμεν Υμάς όπως μετά των άλλων συνεργατών Υμών, οίους κρίνετε σκόπιμον, προσέλθητε εντός της σήμερον εις το υφ' ημάς μετόχιον Μεγάλου Αλεξάνδρου 71 εν Αθήναις προς συνεννόησιν και ΑΡΣΙΝ ΤΩΝ ΛΟΓΩΝ ΠΙΣΤΕΩΣ ΔΙ' ΟΥΣ ΕΧΩΡΙΣΘΗΜΕΝ>>
                                  
                                                                                               Ο εν Επισκόποις ελάχιστος
                                                                                                 + Βρεσθένης Ματθαίος>>

    Εις απάντησιν της ως άνω επιστολής εστάλη η κάτωθι απάντησις:
           
         <<Εν Αθήναις τη 6η Ιουλίου 1948

Αριθ. Πρωτ. 758)12

Τω Θεοφιλεστάτω Επισκόπω Αγίω Βρεσθένης Κυρίω Ματθαίω,
                                                                                                                   Ενταύθα
Θεοφιλέστατε,

    Επιβεβαιούντες την λήψιν της υπόημερομηνίαν 3ης Ιουλίου επιστολής της Υμετέρας Θεοφιλίας, προαγόμεθα εις απάντησιν δηλώσαι αυτή τα επόμενα:
     Εκτιμώντες και ημείς το κρίσιμον των καιρών και εμφορούμενοι των αυτών αισθημάτων προς ένωσιν πάντων των Ορθοδόξων Επισκόπων δια την επιτυχή διεξαγωγήν του Ιερού της Ορθοδοξίας Αγώνος, παρακαλούμεν Αυτήν, όπως ευαρεστηθή να προσέλθη εις την οικίαν του κ. Βασιλείου Κηρύκου εν Ψυχικώ και συναντηθή μεθ' ημών την αύριον 7ην Ιουλίου ε.ε. και ώραν 11ην π.μ. άνευ ουδεμιάς συζυτήσεως επί των αρκούντως ήδη αποφασισθέντων ζητημάτων, ιδία των τελευταίων υφ' ημών γενομένων εν τω Αθηναϊκώ Τύπω δημοσιευμάτων, θέτοντες το παρελθόν εις λήθην, ανταλλάξωμεν τον εν Χριστώ αδεφικόν ασπασμόν και ηνωμένοι εν Πνεύματι Αγίω και εν αδελφική συνεργασία συνεχίσωμεν τον Ιερόν ημών Αγώνα προς επιβράβευσιν της Ορθοδοξίας δια της άρσεως της ημερολογιακής καινοτομίας.
Επί τούτοις διατελούμεν μετ' αδελφικών εν Χριστώ ασπασμών.
Της Υμετέρας Θεοφιλίας ταπεινοί εν Χριστώ αδελφοί
      + Ο πρ. Φλωρίνης Χρυσόστομος
+ Ο Μεγαρίδος Χριστόφορος
+ Ο Διαυλείας Πολύκαρπος


Η ΔΕΥΤΕΡΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΒΡΕΣΘΕΝΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

Εις απάντησιν υπό του Βρεσθένης Ματθαίου εστάλη η κάτωθι επιστολή:

ΒΑΣΙΛΕΙΟΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΙΕΡΑ ΕΠΙΣΚΟΠΗ ΒΡΕΣΘΕΝΗΣ

<<Εν Ι.Μ. Κας Θεοτόκου Πυκοβουνογιατρίσσης Αττικής τη 7η Ιουλίου 1948
 
                                                                                                     Χαλκοκονδύλη 7 - Αθήνας
Σεβασμιώτατε,

  Εις απάντησιν της υπό χθεσινήν ημερομηνίαν Υμετέρας Επιστολής, γνωρίζομεν Υμίν τα εξής:

  Το παρελθόν Σάββατον 4ην Ιουλίου, κατήλθομεν εις Αθήνας, με αντικειμενικόν σκοπόν της συνάντησίν Υμών τε και Ημών, ίνα κατά την συνάντησίν μας ταύτην συζητήσωμεν και άρωμεν τους λόγους Πίστεως, εάν βεβαίως υπάρχει θέλησις εκατέρωθεν, οίτινες προεκάλεσαν τον διαχωρισμόν ημών κατά το έτος 1937, και επέλθη η παρά πάντων ποθουμένη κατά Χριστόν ένωσις ημών. Προς τούτο δι' επιστολής ημών, σταλείσης δι' ενός Ιερομονάχου και ενός Ιεροδιακόνου ημών, προσεκαλέσαμεν την Υμετέραν Σεβασμιότητα, όπως την αυτήν ημέραν 4ην Ιουλίου 1948, προσέλθητε εις το εν Αθήναις Ιερόν Μετόχιον της Ιεράς ημών Μονής - Μ. Αλεξάνδρου 71 - προς συνάντησιν ημών, συνοδευόμενος από όσους ηθέλατε κρίνη σκόπιμον συνεργάτας Υμών, συζητήσωμεν τους λόγους δι' ους εχωρίσθημεν τότε, και εξεύρωμεν τρόπον άρσεως των λόγων τούτων διά της κανονικής πάντοτε ομολογίας.
  Ενώ δε ημείς ανεμέναμεν οπωσδήποτε να πραγματοποιηθή η συνάντησίς μας αύτη, παραδόξως λαμβάνομεν Υμετέραν επιστολήνυπογεγραμμένην και παρά των άλλων συνεργατών Υμών, υπό ημερομηνίαν 6Ιουλίου, εις ην μας γράφετε ότι, δια των τελευταίων Υμών δημοσιευμάτων εις τον ΑθηναΙκόν Τύπον διεσαφηνίσθησαν άπαντα τα ζητήματα Πίστεως, να ρίψωμεν τα παρελθόντα εις την λήθην και να συνεργασθώμεν του λοιπού άνευ ουδεμιάς απολύτως συζητήσεως.
  Κατόπιν τούτων απήντησα εις Υμάς δι' ετέρας μου επιστολής, ότι δεν δύναμαι να παρίδω ζητήματα Πίστεως, ως εκείνα άτινα μας εχώρισαν και εφ' όσον δεν δέχεσθε συζήτησιν επ' αυτών περιττεύει κάθε συζήτησις και συνάντησις ημών.
  Επειδή δε τοιαύται προσπάθειαι δι' επιστολών και συζητήσεων εφένοντο πολλάκις υπό διαφόρων προσώπων και Επιτροπών, και δυστυχώς απέβησαν άκαρποι, επειδή και εγώ κατήλθον επί τούτο και μόνον εις Αθήνας εματαιώθη δε και πάλιν η συνάντησίς μας, εκ της Υμετέρας απαντήσεως εξ ης και ηναγκάσθην ν' αναχωρήσω και επειδή αν κατέλθω και πάλιν εις Αθήνας δεν πρόκειται τίποτε να προσθέσω περισσότερον, απ, ότι σας εζήτησα πολλάκις (τα γνωστά τέσσερα ζητήματα Πίστεως), δια ταύτα πάντα και διότι και δι' επιστολών συνεννοούνται εισέτι άπασαι αι Εκκλησίαι προς λύσιν διαφόρων ζητημάτων παρακαλώ την Υμετέραν Σεβασμιότητα όπως μας απαντήσητε επί τως εξής:

  1) Εάν δέχεσθε ότι η Εκκλησία της Ελλάδος δια της παραδοχής του Παπικού Εορτολογίου κατέστη Σχισματική.
  2) Ότι τα Μυστήριά της είναι άκυρα.
  3) Ότι έχασε την Χάριν του Παναγίου Πνεύματος.
  4) Ότι τα βαπτισθέντα υπό των Σχισματικών παιδιά πρέπει να μυρώνωνται.

  Και ταύτα πάντα κοινοποιήσητε δια δικαστικού Κλητήρος εις την κακοδοξον Εκκλησίαν της Ελλάδος, αποστέλλοντες και εις ημάς αντίγραφον επιδοτηρίου και εξαπολύσητε Εγκύκλιον επ' αυτών προς τον Ελληνικόν λαόν, τότε αυτομάτως επέρχεται η Ένωσις ημών και δυνάμεθα να κατέλθωμεν προς συνάντησιν και συνεργασίαν μεθ' Υμών και προς διακανονισμόν των περαιτέρω ζητημάτων.

  Επιπροσθέτως γνωστοποιώ Υμίν ότι εγενόμην κάτοχος απάντων των Υμετέρων δημοσιευμάτων εις τας Αθηναϊκάς Εφημερίδας και δηλώ, ότι τα δημοσιεύματα ταύτα καλά μεν είναι δια τον όλον αγώνα μας, δεν αποτελούν όμως τελείαν ομολογίαν εν σχέσει με τα ανωτέρω τέσσαρα ζητήματα προς αποκατάστασιν των σκανδαλισθεισών συνειδήσεων των Ορθοδόξων Χριστιανών Εσωτερικού και Εξωτερικού.

  Πεπεισμένος ων, λοτι θέλετε δώσει ιδιαιτέραν σημασίαν εις την ανωτέρω ομολογίαν, μη λησμονούντες ότι <<ο Ποιμήν ο καλός την ψυχήν αυτού τίθησιν υπέρ των προβάτων>> και ότι θα υποβληθήτε εις την ανωτέρω έστω θυσίαν χάριν της ενότητος των Χριστιανών και της Ορθοδόξου Εκκλησίας ήτις ενότης, αποτελεί το μεγαλύτερον δόγμα Αυτής, αναμένω Υμετέραν απάντησιν.

Ο εν Επισκόποις ταπεινός και ελάχιστος

Διάπυρος προς Κύριον Ευχέτης

+ Ο Βρεσθένης Ματθαίος

  Δυστυχώς ο πρώην Φλωρίνης δεν ηθέλησεν να ομιλήση δια το θέμα της πίστεως, διο δι' άλλην μίαν φοράν έμεινεν χωρίς καρπόν η προσπάθεια δι' ένωσιν.


  



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου