Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 18 Ιουνίου 2017

ΠΕΡΙ ΖΩΓΡΑΦΩΝ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΩΝ

 Οι ακόλουθοι όλων των παρατάξεων του σχίσματος των πέντε πρώην μητροπολιτών, πρέπει οπωσδήποτε να διαβάσουν και να δεχθούν τα δύο επόμενα κείμενα, διότι αυτά αποτελούν αποφάσεις Ορθοδόξου Οικουμενικής Συνόδου.Επιπλέον, αν θέλουν να ονομάζονται Ορθόδοξοι, πρέπει να συμμορφωθούν ως προς όλα τα αναγραφόμενα και να παύσουν πλέον αν διαδίδουν δικές τους δοξασίες και δικά τους Πιστεύω, τα οποία καμία απολύτως σχέση δεν έχουν με την ορθόδοξη διδασκαλία.   

 Απόφασις ΝΑ΄

 Κωλύομεν τας αχαμνάς και αμαθείς ζωγραφίας ανεπιστημόνων και ματαιοφρόνων ανδρών, και θέλομεν ότι από του νυν κάποιοι οπού εσυνήθισαν αφ' εαυτών να ζωγραφίζουν αγίας εικόνας, χωρίς καμμίαν μαρτυρίαν και αληθινήν παράδοσιν, π.χ. τον Κύριον Σαβαώθ εις πολυποίκιλα και διάφορα είδη, και ποιάς άλλας συνθέσεις παραξένους, και άλλα τοιαύτα ατοπήματα απρεπή, εμποδίζομεν. Ορίζομεν δε από του νυν την εικόνα του Κυρίου Σαβαώθ (ήγουν τον Πατέρα) ουδείς είδε ποτέ φανέντα εν σαρκί, αλλά τον Χριστόν μόνον χρωματίζομεν, καθώς εφάνη μετά σαρκός επί γης, και ουχί κατά την Θεότητα, ως ότι εστί και απερίγραπτος ομού και ασχημάτιστος η Θεότης αύτη. Ομοίως και την Παναγίαν Θεοτόκον και τους λοιπούς αγίους και φίλους του Θεού ζωγραφίζεσθαι κατά την σάρκα και το είδος της σαρκός αυτών θέλομεν, κατά τον όρον της αγίας Εβδόμης Οικουμενικής Συνόδου.

Απόφασις ΝΒ΄

 Του Κυρίου Σαβαώθ ήτοι τον Πατέρα, πολιόν και τον μονογενή του Υιόν εις την γαστέρα αυτού, και περιστεράν αναμέσον αυτών ζωγραφίζειν, λίαν απρεπές και ανάρμοστον υπάρχει. Διότι ποιός είδε τον Πατέρα και την Θεότητα; Ο Πατήρ γαρ ουκ έχει σάρκα... και ο Υιός ουχί με σάρκα εγεννήθη εκ Πατρός προ αιώνων εάν και ο Δαβίδ λέγει: << εκ γαστρός προ Εωσφόρου εγέννησά σε;>> όμως εκείνη η γέννησις ουχί σαρκικώς έχει νοείσθαι, αλλά ρητώς και ακαταλήπτως. Φησί γαρ αυτός η αυτοαλήθεια ο Χριστός, εις το θείον και ιερόν Ευαγγέλιον: << ουδείς είδε τον πατέρα ειμή ο Υιός>> και ο προφήτης Ησαΐας λέγει εν κεφαλαίω μη΄ <<τίνι ομοιώσατε τον Κύριον και τίνι ομοιώματι ομοιώσατε αυτόν;; μη εικόνα εποίησε τέκτων, η χρυσοχόος χωνεύσας χρυσίον περιεχρύσωσεν αυτόν, ομοίωμα κατασκύασεν αυτόν;>> Και ο θείος Απόστολος Παύλος εις τας πράξεις λέγει: <<γένος ουν υπάρχοντες του Θεού, ουκ οφείλομεν νομίζειν χρυσώ ή αργύρω ή λίθω, χαράγματι τέχνης και ενθυμήσεως ανθρώπου το θείον είναι όμοιον>>. Και ο θεολογικώτατος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, εν βιβλίω δ΄ περί εικόνων: << Προς δε τούτοις φησί, του αοράτου και απεριγράπτου και ασηματίστου Θεού τις δύναται ποιήσαι μίμημα; Παραφροσύνης τοίνυν άκρας και ασεβείας το σχηματίζειν το Θείον>>. Και ο Άγιος Γρηγόριος ο Διάλογος ομοίως τούτο κωλύει και απείργει. Δια τούτο εκείνην την προαιώνιον γέννησιν του μονογενούς Υιού εκ του Πατρός μόνον με τον νούν πρέπει να την γροικώμεν. Αλλά ζωγραφίζειν εις εικόνας και τοίχους παντάπασι δεν πρέπει και αδύνατον εστί. Και το άγιον Πνεύμα ουκ εστί φύσει περιστερά, αλλά φύσει Θεός εστί, και τον Θεόν ουδείς είδεν, ως Ιωάννης ο Ευαγγελιστής μας μαρτυρεί. Λοιπόν εάν εις τον Ιορδάνην, εις την βάπτισιν του Χριστού, εφάνη το Άγιον Πνεύμα εν είδει περιστεράς και δια τούτο μόνον εκεί εις την βάπτισιν πρέπει να ζωγραφίζεται το Άγιον Πνεύμα εν είδει περιστεράς, εις δε άλλο μέρος ο έχων σύνεσιν δεν θέλει ζωγραφίσει το Άγιον Πνεύμα ωσάν περιστεράν, διότι εις το Θαβώριον όρος ωσάν σύννεφον εφάνη, εις δε την πεντηκοστήν εν είδει πυρίνων γλωσσών και άλλοτε άλλως. Αλλά και Σαβαώθ δεν ονομάζεται μόνον ο Πατήρ, αλλά η αγία Τριάς κατά τον ουρανομύστην Διονύσιον τον Αεροπαγίτην: << Σαβαώθ ερμηνεύεται κατά την Ιουδαϊκήν γλώσσα, Κύριος των δυνάμεων>>. Ιδού όπου ο Κύριος των δυνάμεων εστίν η Αγία Τριάς ο Πατήρ, ο Υιός και το Άγιον Πνεύμα. Όμως εάν και ο προφήτης Δανιήλ λέει ότι είδε τον παλαιόν των ημερών καθήμενον επί βήματος και εκείνο όχι τόσον δια τον Πατέρα γροικάται, αλλά και δια τον Υιόν όπου θέλει και εις την δευτέραν αυτού παρουσίαν να κρίνη πάσας τας φυλάς και γλώσσας εις εκείνο το φοβερόν κριτήριον. Αλλά και εις την Αποκάλυψιν του Αγίου Ιωάννου έχει να ζωγραφίζεται ο Υιός ως πολιός, δια τας οράσεις εκείνας τας σεβασμίας όπου εφάνησαν τω αγίω εις εκείνην την Αποκάλυψιν ως ότι το Άλφα και το Ωμέγα, ο πρώτος και ο έσχατος, έχει εξ ανάγκης να γροικάται ο Υιός. Άλφα δια την άνω γέννησιν, Ωμέγα δε δια την κάτω γέννησιν. Όθεν και ο Άγιος Μάξιμος εις το ζ΄ κεφάλαιον του Αρεοπαγίτου λέγων, ότι πολιός και νέος ο Κύριος ούτω σχολιάζει: << ποτέ μεν πολιός ποτέ δε νέος ο Κύριος γράφεται, ως το Ιησούς Χριστός χθες και σήμερον ο αυτός και εις τους αιώνας.
 Το γουν σήμερον του χθες νεώτερον>>.
 Αι υπογραφαί των οικείων χειρών των Μακαριωτάτων Πατριαρχών και πάσης της Ιεράς Συνόδου:
 Παΐσιος Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας.
 Μακάριος Πατριάρχης Αντιοχείας και πάσης Ανατολής.
 Ιωάσαφ Πατριάρχης Μοσχοβίας και πάσης Ρωσίας.
 Ο Μητροπολίτης Ικονίου Αθανάσιος.
 Ο Τραπεζούντος Μητροπολίτης Θεόφιλος.
 Ο Χίου Θεόφιλος.
 Ο Σινά Όρους Ανανίας.
 Ο Βάρνης Δανιήλ.
 Ο Νοβογραδίου Πιτυρούν.
 Ο Κοζανίου Λαυρέντιος.
 Ο Αστραχανίου Ιωσήφ, και οι λοιποί Αρχιερείς και Ιερείς της Συνόδου>>.
 ( Κώδιξ Α.Μ. 90 και Κωδ. Νομ. Συναγ. 377 - 389 Πατριαρχικό τυπογραφείο, 1905, σελ. 127 - 182).

 Οι Πανορθόδοξοι Σύνοδοι έχουν το ίδιο κύρος με τις Οικουμενικές οι οποίες ονομάστηκαν Οικουμενικές γιατί αντιπροσώπευαν όλες τις κατά τόπους Εκκλησίες και συγκαλούνταν από τους αυτοκράτορες της Βυζαντινής ( Ρωμαϊκής ) Αυτοκρατορίας που ονομάζονταν <<οικουμένη>>. Το κύρος και η ισχύς των αποφάσεων κάθε συνόδου εξαρτώνται από την ορθοδοξία των επισκόπων που συμμετέχουν και από την ομόφωνη συμφωνία τους με την παράδοση της Εκκλησίας, γιατί αυτή είναι <<ο στύλος και το στερέωμα της αληθείας>>. ( Τιμ. Α΄, γ: 15).

 Το 1780, η τοπική Σύνοδος της Κωνσταντινουπόλεως, με πρόεδρο τον Πατριάρχη Σωφρόνιο, αντιμετώπισε κι αυτή το ίδιο πρόβλημα και κατεδίκασε και απαγόρευσε την εικόνα της Αγίας Τριάδος με τον Θεό Πατέρα σαν γέρο άνδρα: <<Αποφαινόμαστε συνοδικώς ότι η ονομαζόμενη εικόνα της Αγίας Τριάδος, ως πρόσφατη επινόηση, είναι ξένη και απαράδεκτη για την αποστολική και καθολική ορθόδοξη Εκκλησία. Διαδόθηκε στην ορθόδοξη Εκκλησία από τους Λατίνους>>.

6 σχόλια:

  1. Κ Παπαδάτε θα μπορούσατε να μας θέσετε τις πηγές σας που βρήκατε τις αποφάσεις αυτής της συνόδου που αναφέρετε του 1780 ? Που θα μπορούσαμε να βρούμε τα πρακτικά αυτής της Συνόδου?
    Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πρόκειται περί της Πανορθοδόξου Συνόδου του έτους 1666 - 1667 η οποία πραγματοποιήθηκε στη Μόσχα και κατεδίκασε τις εικόνες της Αγίας Τριάδος και όρισε στο εξής να μη ζωγραφίζονται. Περί της Συνόδου αυτής αναφέρουμε τα εξής:

    Γύρω στο δέκατο έκτο αιώνα, η απεικόνιση της Αγίας Τριάδος ( ο γέρος Πατήρ, ο Ιησούς Χριστός και το περιστέρι) διείσδυσε στην ορθόδοξη Ανατολή. Το 1666, η Πανορθόδοξος Σύνοδος που έγινε στη Μόσχα καταδίκασε και απαγόρευσε ειδικά τις εικόνες της Αγίας Τριάδος, τις απεικονίσεις του Θεού Πατρός με κάθε μορφή, όπως επίσης και εικονίσεις του περιστεριού σε εικόνες άλλες από αυτές των Θεοφανείων. οι κυριότερες αποφάσεις είναι αυτές που ήδη έχουμε δημοσιεύσει.

    Στη σύνοδο αυτή παραβρέθηκαν περισσότεροι Πατριάρχες απ' ότι στην Τρίτη, στην Τέταρτη, στην Έκτη και στην Έβδομη Οικουμενική.

    Εκτός όμως από τις παραπάνω δύο αποφάσεις, εξίσου σημαντικά είναι τα παρακάτω λόγια των αγίων:

    Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός περί της απεικονίσεως της ''Αγίας Τριάδος'':
    1. ''Τα μεν σώματα, ως και σχήματα, και περιγραφήν σωματικήν έχοντα, και χρώμα, εικότως εικονίζονται''.

    2. '' Όταν ίδης δια σε γενόμενον άνθρωπον τον ασώματον, τότε δράσεις της ανθρωπίνης μορφής το εκτύπωμα όταν ορατός σαρκί ο αόρατος γένηται, τότε εικονίσεις το του οραθέντος ομοίωμα''.

    3. '' Ει δε Θεότητος της αΰλου, και ασωμάτου, και αοράτου, και ασχηματίστου, εικόνα τις τολμήσαι, ως ψευδή αποβαλλόμεθα''.

    Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, Προς τους διαβάλλοντας τας αγίας εικόνας, Γ: κδ΄ PG 94, 1344).

    ''Προς δε τούτοις του αοράτου, και ασωμάτου, και απεριγράπτου, και ασχηματίστου Θεού τις δύναται ποιήσασθαι μίμημα; Παραφροσύνης τοίνυν και ασεβείας το σχηματίζειν το θείον''. ( Αγ. Ιωάννου Δαμασκηνού, Έκδοσις Ορθοδόξου Πίστεως. βιβλ. Δ΄: ις΄ PG 94, 1169C - 1172A).

    '' Και γε και ημείς εικονίζομεν, ουχ η Λόγος και Θεός ( αόρατος γαρ και αναφής και ασχημάτιστος, άπαγε. Παραφροσύνης γαρ τούτο γε, και της απασών εσχάτης απονοίας αναμεστόν), αλλ' η άνθρωπος κατά πάντα πεφανέρωται'' ( Νικηφόρος Ομολογητής, αντίρρησις δευτέρα, π, PG 100, 396CD).

    ''Αύτη γαρ μόνη ( η αγία Τριάς ) ου ποίησις εικονική, ότι μηδέ κτίσις, αλλά άκτιστος''. ( Θεόδωρος Στουδίτης, έλεγχος και ανατροπή ασεβών ποιημάτων, PG 99, 468B).

    ''Τρεπτά τοίνυν όντα πάντως και κτιστά. Κτιστά δε όντα πάντως υπό τινος εδημιουργήθησαν. Δει δε τον δημιουργόν άκτιστον είναι''. ( Αγ. Ιωάννου Δαμασκηνού, Έκδοσις Ορθοδόξου Πίστεως, κεφα. 3).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συγνώμη κ. Παπαδἀτε δεν σας καταλαβαίνω

      Γιατί γράψατε
      << Το 1780, η τοπική Σύνοδος της Κωνσταντινουπόλεως, με πρόεδρο τον Πατριάρχη Σωφρόνιο, ..... .>>

      Ενώ εννοούσατε τούτο?
      <<..Πρόκειται περί της Πανορθοδόξου Συνόδου του έτους 1666 - 1667...>>

      Πολύ θα σας παρακαλούσα να μου εξηγήσετε. Που βρήκατε τις πληροφορίες για το 1780??

      Ευχαριστώ

      Διαγραφή
  3. Πολύ σωστά είναι γραμμένη η παράγραφος που αναφέρεται στη Σύνοδο του 1780. Απλά εσείς την καταλάβατε λάθος, διότι ίσως την συμπεριλάβατε μαζί με τις υπόλοιπες, ενώ στην ουσία πρόκειται για μία ξεχωριστή παράγραφο, η οποία αναφέρει άλλο ένα παράδειγμα, αυτό της Τοπικής Συνόδου του 1780.
    Όσο για τις πληροφορίες, το κείμενο είναι αντιγραφή μίας δημοσίευσης του Περιοδικού ''Ορθόδοξος Πνοή'' (σελ.44 , τόμος 23ος, τεύχος 201).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. http://orthodoxianthanatos.blogspot.gr/search/label/%CE%95%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BD%CE%B1%20%CE%91%CE%B3%CE%AF%CE%B1%CF%82%20%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%AC%CE%B4%CE%BF%CF%82

    ΑπάντησηΔιαγραφή