Τη ΙΗ΄ του αυτού μηνός, Μνήμη
του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Λουκά
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΟΥΚΑΣ, Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ
Ο
Άγιος Λουκάς ο Ευαγγελιστής καταγόταν
από την Αντιόχεια της Συρίας και η
εθνικότητα του ήταν Ελληνική. Είναι ο
συγγραφέας του ομώνυμου Ευαγγελίου και
των Πράξεων των Αποστόλων, βιβλία τα
οποία περιλαμβάνονται στην Αγία Γραφή.
Ήταν
γιατρός στο επάγγελμα (Κολ. 4,14), όμως
γνώριζε πολύ καλά τη ζωγραφική τέχνη.
Μάλιστα σε αυτόν αποδίδονται οι πρώτες
εικόνες της Θεοτόκου με τον Ιησού Χριστό
βρέφος στην αγκαλιά της (μία υπάρχει
μέχρι σήμερα στη Μονή του Μεγάλου
Σπηλαίου), καθώς και αυτές των Αποστόλων
Πέτρου και Παύλου.
Ο Λουκάς είναι ο μοναδικός ευαγγελιστής ο οποίος υπήρξε εθνικός, και αυτό συνάγεται από το γεγονός ότι μνημονεύεται στο Κολ. 4,10-11 ξεχωριστά από τους άνδρες της περιτομής, δηλαδή τους Ιουδαίους.
ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΟΥΚΑ
Ο
Λουκάς αναφέρεται ονομαστικά τρεις
φορές στη Καινή Διαθήκη και είναι λίγα
τα στοιχεία που υπάρχουν για το πρόσωπό
του.
Ο
Λουκάς δεν ήταν αυτόπτης μάρτυρας των
όσων είπε και έκανε ο Ιησούς (Λουκ.
1,1-4), αν και αυτό δεν αποκλείει την
πιθανότητα να ήταν ένας από τους
ακολούθους του Ιησού. Μερικοί υποστηρίζουν
ότι ήταν ένας από τους εβδομήντα μαθητές
που ο Κύριος απέστειλε (Λουκ. 10,1). Κάποιοι
άλλοι, πως ήταν από τους Έλληνες που
ζήτησαν να δουν τον Κύριο (Ιω. 12,20-21).
Ο Λουκάς υπήρξε στενός συνεργάτης του Παύλου και τον συνόδεψε σε πολλές από τις περιοδείες του. Στη χριστιανική πίστη κατηχήθηκε από τον ίδιο τον Παύλο και έκτοτε αφοσιώθηκε στο κήρυγμα του Ευαγγελίου.
Από
το πρώτο πληθυντικό που χρησιμοποιεί
στο βιβλίο των Πράξεων, συμπεραίνεται
ότι συνόδευσε τον Παύλο στη Τρωάδα, πήγε
μαζί του στη Μακεδονία και έπειτα μέχρι
τους Φιλίππους (Πράξ. 16,10-12). Δεν έμεινε
όμως μαζί του αλλά εγκατέλειψε την πόλη,
γιατί χρησιμοποιεί τρίτο πληθυντικό
πρόσωπο (Πράξ. 16,25-17,1).
Επτά
περίπου χρόνια αργότερα, όταν ο Παύλος
πήγε από τους Φιλίππους στην Ιερουσαλήμ,
ο Λουκάς τον ακολούθησε και πάλι (Πράξ.
20,6-21,18), καθώς επίσης και στη Ρώμη (Πράξ.
27,1). Ήταν συνεπιβάτης με τον Παύλο στο
πλοίο που ναυάγησε (Πράξ. 28,2) και έφτασε
μαζί του στις Συρακούσες και τους
Ποτιόλους (Πράξ. 28,12-26).
Σύμφωνα
με τις επιστολές του Παύλου ήταν συνοδός
του μέχρι το τέλος της πρώτης φυλακίσεώς
του (Κολ. 4,14. Φιλήμ. εδ. 24), καθώς και κατά
τη δεύτερη λίγο πριν το τέλος του Παύλου
(Β' Τιμ. 4,11).
Ο
Παύλος τον χαρακτηρίζει "αγαπητό"
(Κολ. 4,14) και ως το "μόνο πιστό συνεργάτη
του" (Β' Τιμ. 4,11). Ο Λουκάς παρέμεινε
πιστός και αφοσιωμένος στον Παύλο, μέχρι
το τέλος της ζωής του Αποστόλου. Το όνομα
του Λουκά μνημονεύει ο Παύλος στις
επιστολές της αιχμαλωσίας Προς Κολοσσαείς
(4,14) και Προς Φιλήμονα (24). Στην Β΄ επιστολή
προς Τιμόθεον, ο Λουκάς αναφέρεται ως
ο μόνος εναπομείνας κοντά στον
υπερεξηκονταετή Απόστολο, γεγονός που
φανερώνει και τον μεταξύ τους δεσμό. Ο
Λουκάς ως ιατρός θα ήταν αναμφίβολα
χρησιμότατος συνοδός για τον Παύλο στις
περιοδείες του.
Μια
περιεκτική μαρτυρία για τον Λουκά, μας
παραδίδει ο λεγόμενος αντιμαρκιωνιτικός
πρόλογος στο Κατά Λουκάν Ευαγγέλιον
(160-180 μ.Χ), "Εστιν ο Λουκάς Αντιοχεύς
Σύρος, ιατρός τη τέχνη, μαθητής αποστολών
γενόμενος καί ύστερον Παυλω παρακολουθησας
μέχρις του μαρτυρίου αυτού, δουλεύσας
τω κυριω άπερισπαστως. Αγύναιος, άτεκνος,
ετών ογδοήκοντα τεσσάρων εκοιμήθη εν
τη Βοιωτία, πλήρης πνεύματος αγίου".
ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΟΥΚΑ
Ο
Λουκάς είναι ο συγγραφέας του τρίτου
Ευαγγελίου και των Πράξεων Αποστόλων.
Η μαρτυρία αυτή ανάγεται στον Ειρηναίο,
κατά την ιστορική πληροφορία του
Ευσεβίου, "Ο Λουκάς δε, ο ακόλουθος
του Παύλου, κατέγραψεν εις βιβλίον το
υπ' εκείνου κηρυσσόμενον ευαγγέλιον".
Σε
άλλο σημείο, ο Ευσέβιος αναφέρει σχετικά,
"Ο
δε Λουκάς, καταγόμενος μεν από την
Αντιόχειαν, ιατρός δε το επάγγελμα,
συνεργασθείς επί μακρόν με τον Παύλον
και συναναστραφείς τους άλλους Αποστόλους
όχι παρέργως, μας άφησεν υποδείγματα
της θεραραπευτικής των ψυχών, την οποίαν
απέκτησεν από τούτους, εις δύο Θεόπνευστα
βιβλία, ήτοι το Ευαγγέλιον το οποίον
βεβαιώνει ότι συνέταξε συμφώνως προς
όσα παρέδωσαν εις αυτόν οι εξ αρχής
γενόμενοι αυτόπται και υπηρέται του
λόγου, τους οποίους, όπως λέγει,
παρηκολούθησεν όλους από την αρχήν, και
τας Πράξεις των Αποστόλων, τας οποίας
συνέταξε παραλαβών όχι δι' ακοής αλλά
δι' αυτοψίας".
Το Κατά
Λουκάν Ευαγγέλιο είναι το τρίτο στην
κατάταξη του Κανόνα της Καινής Διαθήκης.
Το Ευαγγέλιό του παρίσταται συμβολικά
με τον μόσχο "προς έκφρασιν της θυσίας
του Ιησού Χριστού".
Διακρίνεται
από τα άλλα Ευαγγέλια για την ακριβέστατη
ιστορική τοποθέτηση των γεγονότων, αλλά
και το γλωσσικό του χαρακτήρα. Ο Λουκάς
ήταν φίλος με τον Θεόφιλο, στον οποίο
εξιστορεί τα γεγονότα της επίγειας ζωής
του Ιησού (Λουκ. 1,3).
Ο
Λουκάς είναι ο συγγραφέας και των
Πράξεων. Ισχυρές ενδείξεις που
επιβεβαιώνουν την παράδοση αυτή,
θεωρούνται, α) η μνημόνευση του ονόματος
του Λουκά στις παύλειες επιστολές με
τρόπο που δείχνει να είναι "χρησιμότατος
συνοδός" του Παύλου (Κολ. 4,14. Β΄ Τιμ.
4,11. Φιλημ. 24), β) η ομοιότητα γλώσσας και
ύφους στα δύο έργα (στο Ευαγγέλιο και
στις Πράξεις), γ) το σύνολο των λεγομένων
"ημείς" εδαφίων (Πραξ. 16,10-17. 20,5-16.
21,1-17. 27,1-28) τα οποία, κατά γενική εκτίμηση,
αποτελούν ένα είδος οδοιπορικού
ημερολογίου σε α΄ πληθυντικό πρόσωπο,
το οποίο διατηρούσε ο Λουκάς ως συνοδός
του Παύλου, και άρα ως αυτόπτης μάρτυρας,
στη δεύτερη και τρίτη περιοδεία του.
Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΛΟΥΚΑΣ ΩΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ
Ο
Λουκάς γνώριζε πολύ καλά και τη ζωγραφική
τέχνη. Μάλιστα σε αυτόν αποδίδονται οι
πρώτες εικόνες της Θεοτόκου με τον Ιησού
Χριστό βρέφος στην αγκαλιά της (μία
υπάρχει μέχρι σήμερα στη Μονή του Μεγάλου
Σπηλαίου), καθώς και αυτές των Αποστόλων
Πέτρου και Παύλου.
Παλαιά
παράδοση, παρουσιάζει το Λουκά ως ζωγράφο
αρκετών εικόνων της Θεοτόκου Μαρίας.
Την παράδοση αυτή προϋποθέτει η ορθόδοξη
υμνολογία κατά τον Μικρό Παρακλητικό
Κανόνα προς τη Θεοτόκο, "Άλαλα τα
χείλη των ασεβών, των μη προσκυνούντων
την εικόνα σου την σεπτήν, την ιστορηθείσα
υπό του Αποστόλου Λουκά ιερωτάτου, την
οδηγήτριαν".
ΤΟ ΚΥΡΗΓΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΡΤΥΡΙΟ ΤΟΥ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΟΥ ΛΟΥΚΑ
Ο
Λουκάς γνώριζε πολύ καλά και τη ζωγραφική
τέχνη. Μάλιστα σε αυτόν αποδίδονται οι
πρώτες εικόνες της Θεοτόκου με τον Ιησού
Χριστό βρέφος στην αγκαλιά της (μία
υπάρχει μέχρι σήμερα στη Μονή του Μεγάλου
Σπηλαίου), καθώς και αυτές των Αποστόλων
Πέτρου και Παύλου.
Παλαιά
παράδοση, παρουσιάζει το Λουκά ως ζωγράφο
αρκετών εικόνων της Θεοτόκου Μαρίας.
Την παράδοση αυτή προϋποθέτει η ορθόδοξη
υμνολογία κατά τον Μικρό Παρακλητικό
Κανόνα προς τη Θεοτόκο, "Άλαλα τα
χείλη των ασεβών, των μη προσκυνούντων
την εικόνα σου την σεπτήν, την ιστορηθείσα
υπό του Αποστόλου Λουκά ιερωτάτου, την
οδηγήτριαν".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου